Friday, January 1, 2010

Payung


Hari ni 1/1/2010. Malam tadi pulak ada gerhana bulan. Ada kawan aku tepon ajak g PCB malam2 buta nak tangkap gambar bulan. Tapi aku dah balik Terengganu, so tak dapat temankan dia ambik gambar. Lagipun aku dah dua minggu tak balik rumah parent. Pagi ni pulak bumi Terengganu disimbahi hujan yang mencurah-curah. Macam coklat yang mencurah-curah ke ladang gandum dalam iklan Koko Krunch tu. Bezanya tak da Koko Krunch saje, yang ada air-air lopak. So tak da nilai komersial la. Bila hujan di tahun baru ni aku teringat satu kisah ngeri yang lucu yang pernah terjadi kat aku masa kecik-kecik dulu. Pasal payung atau dalam Englishnya umbrella. Kalu x tau sila rujuk lagu Rihanna yang pernah meletop tak lama dulu. Ala, Rihanna yang x jadi datang mesia sebab kena belasah ngn Chris Brown tu. Nasib la bukan kena belasah ngan payung. Kalau tak memang haru.
Berbalik pada kisah aku dan payung ni, kejadian berlaku masa aku berumur 5 tahun kalu tak silap. Tapi yang pasti masa tu memang tak masuk tabika KEMAS lagi. Pagi tu hujan. Aku main-main dengan payung. Masih ingat dengan jelas, payung kaler kuning. Yang pemegang dia tu kaler putih. Payung ni tak besar, payung budak-budak biasalah..Ntah macam mana aku tersumbat pemegang dia dalam mulut. Cuba nak keluarkan sendiri, tapi tak berhasil...sebab panik dan jugak sakit rahang mulut duk ternganga macam mulut buaya aku meraung melolong macam kena sampuk polong. Mak ayah datang dan terkejut tengok keadaan aku. Ayah aku ambik tindakan nekad;
"cepat hantar budak ni ke klinik!"
Tapi mak aku menentang keras cadangan itu;
"Jangan, malu kat orang. Kita cuba keluarkan sendiri dulu!"
Maka mereka berdua pun mencuba segala cara untuk menengeluarkan pemegang payung tu dari mulut aku. Lama jugak, tapi usaha mereka akhirnya berhasil. Pastu barulah aku dihantar ke klinik untuk periksa rahang. Mana tau kot2 alignment lari pulak. Tapi doktor cakap tak de apa-apa. Yang bestnya jawapan my mom bila doktor tanya kenapa datang check rahang?
"Dia banyak sangat makan chewing gum. Kami bimbang sebab dia masih budak."

No comments:

Post a Comment