Friday, January 8, 2010

Bukan Puaka Biasa

Tahun 2003 Siti Nurhaliza keluarkan album meletop berjudul E.M.A.S ataupun Edaran Muzik Aspirasi Semasa. Salah satu lagu hitz adalah bukan cinta biasa. Kalau tak tahu boleh cari dalam you tube, kalau berminat boleh donlod pakai youtube downloader. Bukan cinta biasa ertinya cinta luar biasa, bukannya cinta kolesterol mahupun cinta 100 ela. Kenapa luar biasa? Bagi yang berfikiran kotor mungkin akan berfikir itu adalah cinta songsang tapi bagi yang ala-ala ahli sufi mungkin berpendapat itu adalah cinta agung lagi terhebat. Itu semua adalah mengikut perspektif dan tafsiran masing-masing. Jangan bimbang jika fikir secara keterlaluan kerana itu membayangkan anda adalah seorang yang kreatif dan yang lebih utama tiada pihak yang akan mengheret anda ke muka pengadilan.
Tetapi kat sini aku bukan nak membicarakan pasal lagu, cuma nak bagi pemahaman tentang erti bukan yang biasa itu. Macam kat tajuk tu adalah bukan puaka biasa. Maknanya bukan puaka yang biasa-biasa tau. Ni adalah spesel punya puaka. Keluaran khas, limited edition dan segala erti lagi. Puaka tebing biru dan puaka niyang rapik tolak tepi. Tu semua mengarut. Kalau rujuk wikipedia puaka berasal dari hutan rimba, bukannya dari bandar-bandar besar mahupun bandar satelit. Tapi ada yang terlepas ke mana-mana agensi kerajaan dan juga pejabat-pejabat awam. Bila dah berasimilasi dalam kalangan masyarakat setempat mulalah menyusahkan orang lain. Antara kegiatan masa lapang sang puaka adalah suke sangat mengambil tahu hal orang lain. Diulang, mengambil tahu bukannya mengambil tahi. Kalau yang diambil adalah tahi pun mungkin meyebabkan kadar pengangguran negara meningkat 0.067% disebabkan berkuburnya syarikat gah negara kita iaitu Indah Water Sdn Bhd. Pastu pulak sang puaka suka kritik orang padahal pemahaman beliau berkenaan isu tersebut adalah hampir 0%. Tapi dia tak suka dikritik. Kalau tak percaya boleh cuba dan bila cuba jangan menyesal sebab sang puaka jugak sorang yg pendendam. Pendendam dan mak andam jauh bezanya. Satu-satunya persamaan diorang adalah spesis diorang ada bukan terhad untuk satu jantina sahaja. Walaupun kedua-duanya jahil tentang perkembangan semasa tapi yang jadi pegangan adalah tiada bias dalam isu gender. Puaka jugak suka dipuji walaupun selayaknya dikeji saje. Biasanya pada pandangannya dialah perfect, sempurna dan charming walaupun badan tak pakai deodorant dan baunya boleh dihidu dalam jarak tiga batu setengah. Kalau yang ada deria hidu setaraf anjing mungkin dari jarak 12.5 km dah boleh bau. Tapi kalau duk kat laut jaraknya menguncup kepada dua batu nautika sahaje sebab dah dibawak pergi oleh bayu laut. Ni semua pasal puaka biasa tau kalau yang bukan puaka biasa pandai-pandai lah buat perkiraan sendiri. Sekian, terima kasih.
*masa buat body scrub kat sauna tadi ada awek skodeng, gelenyar tul..

6 comments:

  1. hg p sona tak hajak aku
    heniway, it is an abnormal puaka..lebih baek puasa..dpt jugak hindar apa yg tak patut..

    ReplyDelete
  2. aku dah tulis kat banner dan gantung kat kawasan strategik dlm bandar..x baca ke?eh hang duk felda kan?hahaha

    ReplyDelete
  3. ngahahahaaaa.. mesti awek yg ngintai tu terkejut.. ensem sgt abg yg pakai spek tu.. die cakap.. ahahaa

    ReplyDelete
  4. agakla...dengar citer lumpuh separuh badan kena kena strok

    ReplyDelete
  5. a'ah. harusla die ngesot-ngesot mase balik tu.. kesiannn.. tp bebaloi.. sbb boleh tgk abg mizi ensem katenye ngehehee :P

    ReplyDelete
  6. Lantak dia la, aku tak luak apa pun kan..hahaha

    ReplyDelete