Wednesday, January 27, 2010

Survivor

Hari kelima di Vienna. Aku ingatkan cuaca makin okey sekali rupanya makin horror. Hari ni kena hentam ngan salji. Mata pedih, jalan huyung hayang macam baru ambik minuman keras. Jalan kena hati-hati, silap langkah anda akan tergolek di tepi jalan disebabkan kelicinan akibat salji mencair. Pernah tengok itik nila berjalan tika masuk reban? Macam tulah gaya jalan yang paling selamat daripada sebarang gelinciran. Sejuk memang tak dapat nak cerita. macam kata sorang kawan yang ikut aku datang sini, "ni the first and the last aku datang masa winter, aku dah serik"...memang dia ada asas untuk cakap macam tu...sebabnya hari pertama datang dia dah demam gara-gara terkejut ngn keadaan sejuk yang mececah minus 10 celcius...hidung sentiasa berair mengalir macam budak kena selsema...tak termasuk 3 lapis baju yang dipakai hari-hari sampai nak menunduk pakai kasut pun boleh tergolek jatuh...bila orang panggil nak berpaling pun susah, macam patah tengkuk. Kat sini aku nak tulis beberapa perkara yang aku fikirkan menarik untuk dikongsi semasa kat Vienna.
Jangan terkejut brand beras yang anda makan rupanya sama dengan brand makanan anjing. Senang citer kalau kat Mesia jenama Faiza Jati ataupun Cap Rambutan juga turut mengeluarkan produk makanan anjing.
Lagi ramai orang bawak anjing berbanding orang bawak anak menunjukkan beranak bukanlah merupakan pilihan yang popular.
Kalau tak reti cakap German bahasa isyarat merupakan pilihan yang terbaik. Satu contoh adalah ketika meminta password internet dari kaunter check in. Buat je isyarat menaip then cakap password....kalau dia x paham jugak memang dia kambing.
Beli sayur ke ikan ke x yah letak dalam peti ais memandangkan suhu peti adalah lebih hangat dari suhu persekitaran luar.
Jangan terkejut jika dalam mall tetiba ada banyak anjing, dari spesies Bulldog sampailah chihuahua, semua ada, cakap je jenis apa. Silap-silap anda akan dijilat kaw kaw.
Bagi yang rasa dihujani salji tu adalah best baik anda berfikir semula kerana kalau anda terkena sekali pasti anda dah serik dan berharap itu adalah kejadian kali terakhir dalam hidup ni.
Kat TV memang banyak rancangan yang dibawa masuk dari US macam CSI, Gilmore Girls, Supernatural, Gossip Girl dan banyak lagi tapi semuanya dialih bahasa ke bahasa German.
Public toilet diaorang sangat bersih, sangat selesa dan mesra pengguna, patotlah bila mat saleh masuk public toilet kat Mesia semuanya muntah hijau.
Yang di atas tu adalah menurut pemerhatian aku berdasarkan kejadian-kejadian yang aku alami semasa kat sini. Walaupun ada di antaranya agak menyiksakan tapi semua itu mengajar aku untuk menjadi sorang yang berdikari dan dalam masa yang sama mengurangkan kebergantungan pada orang lain...
Nota untuk Mr. F; memang aku sejuk giller, jalan pun licin sini sana tapi pasal T Shirt tu aku try carilah, kalau tak takut nanti ada orang frust pulak..tak pasal2 bini kau marah kat aku sebab laki dia frust x dapat t shirt dari Vienna, hahaha

3 comments:

  1. very interesting insight :) Winter memang tak best!

    ReplyDelete
  2. Yeah!!

    woaha...kawan aku kat jepun cakap, gadis2 sana pakai short pents dan high heels untuk jalan kat salji..

    mantop!

    ReplyDelete
  3. So adakah aku pun perlu berpakaian sedemikian??

    ReplyDelete