Thursday, June 2, 2011

Sistem Terbaik

Kali pertama sampai ke Vienna dulu, aku langsung tak tahu sepatah pun perkataan German. Dengan sekelip mata aku jadi insan yang buta huruf, terkapai-kapai kebingungan. Bila nak naik teksi aku jadi gelabah puyuh bila tengok semuanya BMW dan Merc yang berkilat, risau kalau naik kot2 bayar tambang sampai bankrup. Semuanya jadi begitu asing bila tak dapat berborak, membaca atau mendengar sesuatu yang difahami. Suara-suara sekeliling hanyalah bunyi tanpa erti, iklan depan mata tak tahu apa benda. Lagi parah di tengah-tengah musim sejuk perlu pula mencari satu tempat yang sememangnya asing dengan peta dalam bahasa yang tak pernah faham. Tapi lepas 2-3 hari dengan sistem yang teratur dan jelas aku sudah pandai baca peta. Tak sesat dah sebab semuanya mesra pengguna, kalau tak paham bukak je tenet dan carik. Senang dan jimat masa. Satu-satunya masalah adalah tak paham bahasa kat sana. Itu aja dan sampai sekarang pun aku masih tak paham. Pastu kat mana-mana tempat di Europe yang aku pergi dah tak jadi masalah, sebab sistem pengangkutan diorg sangat cekap dan mesra. Peta yang pun mudah nak dapat kat mana-mana dan yang penting semuanya free of charge.
Tapi kat KL aku fail dengan teruk. Aku sebolehnya mengelak naik pengangkutan awam sebab banyak sangat masalah. Komuter stop merata-rata. Aircond rosak dah jadik biasa. Tak lama dulu sorg kawan pernah naik LRT dan tetiba stop tengah-tengah perjalanan. Staff LRT suruh semua orang keluar meniti atas landasan sorang-sorang. Kena pulak atas landasan yang tinggi, kat bawah tu perumahan. Sorang akak terlepas handbag atas landasan, nak menunduk ambik balik tapi ditegah sebab takut kena high voltage. Semua orang perumahan pakat keluar tengok orang meniti sebab ingat ada penggambaran Gerak Khas. Aksi stunt ni berlarutan sehinggalah semua penumpang keluar. Yang budak kecik kena dukung ngn kakitangan LRT.
Datang lambat pulak dah jadi perkara biasa, orang sangat ramai dengan segala macam jenis peragut, seluk saku, peraba dan segala jenis makhluk lain. Sebab tu aku fail. Aku prefer berkereta, takpe selalu salah ambik jalan pun itu semua satu proses pembelajaran jugak.

No comments:

Post a Comment