Sunday, June 26, 2011

Jamban

Rata-rata jamban kat Mesia seolah-olah dikongsi dengan haiwan liar. Buat apa bayar duit nak masuk kalau keadaan tu lebih teruk dari dalam semak. Pasni orang jual insurans kena cover risiko masuk jamban awam sebab biasanya boleh buat jiwa jadi kacau bilau. Tukang jaga jamban pulak boleh disenaraikan antara pekerjaan yang bahaya sebab dikhuatiri pengguna naik minyak sehingga mengancam nyawa mereka. Rasa trauma dengan jamban ni bermula dari sekolah rendah lagi. Namapun nama sekolah rendah maka jamban pun kategori cilaka yang teramat. Lepas kejadian tu aku pikir berkali sebelum nak pakai jamban. Senang citer memang elak terus dan rela menapak ke surau kalau keadaan memaksa. Bukan apa aku rasa imej yang aku lihat itu sangat tak layak untuk ditengok mahupun diingat. Dan keadaan itu berlarutan sampai sekarang pun, hati-hati sangat kalau nak pakai. Dalam kepala memang tahu lokasi mana yang dikategori okay jalan jauh pun takpa asal tak kena yang jenis haram. Ada juga yang berkepala kerbau liar suka sangat menzahirkan idea kreatif pada dinding-dinding. Yang iklankan produk dan servis pun tak kurang hebatnya. Bila dah iklankan dalam tempat camni mestilah produk yang ditawarkan termasuk dalam kumpulan najis-najis belaka. Tak pasai-pasai yang tumpang baca terpalit sama dengan kekotoran. Oh ye, aku pakai istilah jamban bukan tandas ada sebabnya. Dirasakan istilah tandas itu terlalu mulia pulak. Lagipun yang dasat-dasat ni baik dipanggil jamban aja, lebih ayu dan sopan.

5 comments:

  1. jamban kat kampung lagi best..siap yang kat luar dan berpapan...itu jamban sebenarnya!

    ReplyDelete
  2. haha, masa aku p kuala perlis jumpa ikan keli dlm kolah mandi pon aku terjatuh terpelanting baldi semua..terkejut weh

    ReplyDelete
  3. jamban publik yang terbaik aku pernah jumpa (tak expect akan bersih) adalah jamban dekat surau masjid siti khadijah kelantan, dan jamban dekat jetty pulau perhentian besut. 4 stars

    ReplyDelete
  4. so far paling tip top adalah kat tasik banding, dekat restoren tepi tasik..kalu yusof haslam tangok mesti masuk movie beb..

    ReplyDelete
  5. yang tu tengah hari panas....sbb dia terlalu nak eco-friendly....nak berak pun tak sesuai....

    ReplyDelete