Friday, June 10, 2011

Kuih Semang


Pagi tadi ada sorang rakan memohon pertolongan. Dia meminta membelikan untuknya sejenis kuih tradisional yang namanya aku kira agak lucu. Menurutnya kuih yang berupa seperti gumpalan bebenang berpasir ini dipanggil kuih semang. Sebetulnya aku tidak pernah mendengar nama sebegitu dan untuk memudahkan aku dia menghantar sekeping gambar seperti di atas. Barulah aku jelas dengan keadaan memandangkan aku pernah melihat kuih ini sebelum ini tapi tak tahu apa namanya. Lagipun aku tak berapa suka makanan manis maka aku tidak berapa ambik peduli.
Rakan ini baru saja menjejak kaki ke tanah air. Sebelum ni dia bermukim di Brisbane untuk beberapa tahun. Untuk tidak menghampakan permintaan ini aku dengan berbelah bahagi meredah pasar Siti Khadijah. Berat hati sebab di penghujung musim cuti persekolahan pasar yang popular ini sangat sesak dengan umat manusia. Pusing berkali-kali pun belum tentu jumpa parking. Tapi tak kesahlah, lagipon dia ni dah kepingin sangat nak makan dan alang-alang balik Teganu petang ini bolehla aku bg dia terus. Lagipon dah sepuluh tahun tak jumpa dia, sekarang pun dah berbini dan ada anak sorang, jadinya permintaan dia ni pun langsung tidak membuat aku terbeban.
Rupanya kat Kelantan ni namanya kuih seme pulak, sebab aku ni made in Teganu maka penjual itu gelak besar bila aku carik kuih semang. Rasa malu pun ada tapi seme dengan semang sama saja mendanya. Nasib bukan semek sebab semek ni nama makcik-makcik kategori veteran bukan nama makanan. Bila hantar kat rumah dia petang tadi, agak-agak dalam setengah jam jugak mak dia sibuk duk cerita asal-usul satu-satunya anak dia itu suka makan kuih ini, rasanya kalau mak dia buat test mengejut selepas sesi itu aku sangat yakin dapat gred A+ sebab citer itu diulang dengar untuk beberapa kali jua.


No comments:

Post a Comment