Friday, December 4, 2009

Musim Tengkujuh Dulu Dulu

Dulu masa musim tengkujuh selalu ada kura2 sesat dari mana paya2 berdekatan yang mencari hala tuju yang baru setelah air paya melimpah. Setiap musim boleh tengok beberapa ekor yang berjalan lambat2 di kawasan depan rumah. Kadang2 ada beberapa spesies ikan yang turut melimpah bersama air paya dan hanyut ke lopak2 besar yang bertakung. Budak2 yang paling hepy sebab dapat tangkap ikan 'percuma'. Aku turut tidak terkecuali. Masa balik mengaji pergi ikut kawan2 ke kawasan kubur cari alur yang di dalamnya banyak ikan laga yang berenang bebas. Apa yang perlu di bawak hanyalah tempurung kelapa yang dikutip di bawah rumah orang. Tangkap pakai tangan pastu masukkan dalam tempurung untuk dibawak balik. Sampai rumah masuk pulak dalam botol jem. Seronok tengok ikan tu berenang dalam botol. Walaupun tu adalah ikan laga tapi aku x pernah lagakan ikan2 itu. Sebab aku bukan sorang yang zalim pada haiwan.
Juga masih x lupa kejadian kami 3 beradik (kakak n adik aku) melepaskan ikan puyu yang diberi kawan abah ke dalam air bertakung di persekitaran rumah. Kononnya ikan tu nampak jinak masa dalam baldi so kami membuat andaian ikan tu kekal jinak. Tapi andaian itu sangat meleset, sebaik masuk dlaam air lopak ikan2 tu berenang laju sampai gagal dikesan. Sudahnya kami dengan penapis teh kain (kaler putih) terkejar2 dalam hujan lebat untuk mencari ikan2 tersebut. Usaha kami berjaya walaupun agak mengambil masa. Seingat aku ikan2 puyu tersebut mati di dalam baldi sebab mak aku salah bagi makan.

*Perhatian-Ikan x makan nasi lebihan

No comments:

Post a Comment