Thursday, December 24, 2009

Faham & Memahami

Kekadang tanpa aku sedar ada orang kecik hati dengan aku. Sebab tu aku rasa untuk menjaga hati seseorang tanpa melukakan hati tersebut sangat susah. Sebab kita kena amik kira segala kemungkinan akan orang yang dimaksudkan. Mungkin orang yang tgh bersedih dan berduka kena ada cara tertentu untuk berkomunikasi. Tapi adakah kita tahu bila seseorang itu tgh bersedih? Mungkin bila lama x dengar kabar berita ada orang anggap kita menyombong ataupun x ingat kawan2. Sebenarnya setiap manusia tu sangat kompleks untuk difahami. Nak kenal orang kejap je, sehari dua dah kenal...nak fahami orang yang susah, mungkin sepanjang hayat pun x memadai...kalau x takkan la ada kes cerai berai after berpuluh tahun kawin...macam bila tgk laki bini bergaduh...bising, saling menjerit padahal bukan dalam jarak yang jauh...depan mata jer. Kalu bisik pun gerenti dengar...masa tgh hangat bercinta boleh pulak berbisik bagai...silap2 x dengar apa yang dipertuturkan...kenapa jadi macam tu? Sebab bila stat gaduh hati jadi jauh...mula la duk menjerit-jerit gara2 rasa kejauhan itu yang mengusai diri...bila tgh mahsyuk bercinta hati jadi dekat...bisik2 pun dengar dengan jelas...so tidak perlu sampai menjerit seolah duduk sepuluh batu pun boleh dengar...
Berbalik pada aku pulak, kekadang aku perlukan masa untuk diri sendiri..sebab aku masih dalam proses untuk kenali diri aku...dengan memahami diri aku dengan jelas barulah aku boleh faham diri orang lain..aku jugak rasa selamat dengan bersendirian...aku takut jadi alpa bila terlalu kerap bersosial, takut terkeluar dari batasan yang sepatutnya...dan aku jugak lebih tenang, ketenangan yang sememangnya amat aku perlukan...untuk kawan2 yang mengenali aku, diorang tahu aku ni orang mcm mana...walaupun diorang x pernah cakap tapi aku boleh faham bila akulah orangnya yang diorang harapkan di saat diorang betul-betul perlukan sorang kawan...

*ada benda boleh difahami walaupun tanpa sepatah kata untuk menjelaskan

No comments:

Post a Comment