Tuesday, December 22, 2009

MLM

Aku bengang betul hari tu. Ada si mamat ni kol kata nak mintak tolong. Bukan rapat sgt pun baru je kenal. Tanpa tanya banyak aku kata kalu boleh tolong aku akan tolong. Dan dia nak datang rumah. Tanpa curiga aku bg direction. Datang2 rumah bawak beg. Dalam beg ada byk barang. Dia kata mintak tolong nak practice promote MLM dia tuh sbb esok ada customer. Nervous katanya. Aku mula x sedap duduk. Lalu berdemonstrasi la si mamat ni depan aku dengan segala soklan2 dan mula mempromote barang2 seolah olah company n produk dia sangat maksum. Tak da cacat dan cela apatah lagi dosa dan noda. Dan sesi malam tu berakhir tanpa apa2 peristiwa di luar jangkaan. Esoknya telefon lagi ajak jumpa. Mengelakkan menjadi biadab dan atas dasar hormat pada org lebih tua aku setuju. Kali ni suruh aku cuba produk dia pulak. Percuma. So aku try la. Esok bgtau apa yg aku rasa katanya. Jujurnya x da rasa apa2 so aku bgtau la x da apa2 perubahan. So aku ingat dah selesai. Tapi tidak lagi, esok masih menelefon dah suruh aku register jadi ahli. Aku terus hilang respek. Sebab bg aku org mcm ni sgt x jujur. Kalau cakap dari awal nak promote brg mungkin aku akan beli, tp sbb awal2 dulu kata nak practice tu menyebabkan aku jadi meluat. Alasan konon nak org lain rasa kebaikan produk tu selepas diri sendiri mencuba sgt lawak jenaka tahap hippocampus retard sampai current2 dalam otak jadi litar pintas. Apa salahnya kau bgtau yg kau nak kumpul point byk2 dan kau dapat income byk2 bilamana org beli produk tu bila register bawah kau?? Apa kau ingat aku ni lahir di zaman batu yg duduk dalam gua sampaikan tak tahu perkembangan semasa?? Tolonglah, aku paling pantang org menipu. Nak meniaga jangan sesekali menipu orang. Kau ingat semua org tu mata duitan ke? Duit byk manapun x pernah cukup. Bila ada byk mahu byk lagi. So mintak maaf byk2, aku bukan orangnya yg kejarkan duit sampai sanggup x berlaku jujur pada org lain....

*ramai betul golongan professional yg x professional

2 comments:

  1. Mizi, aku ada nak juai bedak sejuk tok aku buat..label tok aku la ni..hg nk beli tak..aku mmg takmau perdaya hg..aku mmg nk hg beli sbb hg saja dpt buat aku meraih keuntungan..hehe

    ReplyDelete
  2. Aku beli, tapi aku hadiahkan kat hang balik. Org zaman batu mcm hang ja pakai bedak sejuk.

    ReplyDelete