Tuesday, December 22, 2009

Exotic Pet


Ini adalah Xenopus. Nama kampung dia adalah katak afrika. Spesis karnivor yang mempunyai kuku. Kat lab aku kena jaga 16 ekor makhluk ni. Kalau kat Western punya countries diorang bela jadi pet. Ala-ala ikan emas. Tapi aku x pikir org kita sanggup bela menda ni. Lagipun ni bukan spesies native. Kena import dan perlukan permit. Aku pulak bukan sesuka nak bela menda ni tapi research aku melibatkan makhluk ni so no chice beb. Nak citer lebih2 x boleh, dah sign agreement dgn university punya lawyer. Silap cakap bakal diheret ke muka pengadilan pulak. Disebabkan menda ni 100% duk dalam air, penjagaan dia agak rumit. Tambah pulak dgn suhu Malaysia yang agak tinggi so dia jadi sensitif. Suhu kena 20 degree, naik turun sikit mengundang masalah...terutama kat kulit dia...macam keluar ruam...so kena buat tratment ngn saline...makan pulak memilih...bagi kiub ikan, hati ayam, hati lembu dan gelatin yang diimport dari Switzerland...air kena flow 24 jam...ada pulak cooler system...x termasuk filter, dan segala anti parasite untuk mencegah jangkitan kuman...masuk tahun ni dah 2 tahun lebih 'kerja' ngn menda ni...walaupun orang anggap makhluk ni menggelikan bg aku diorang comel jugak

*comel ke???

2 comments: