Thursday, December 30, 2010

VVIP

Bos aku yang duk citer dulu merupakan sorang yang anti polisi kerajaan. Diulang anti polisi kerajaan bukan anti kerajaan. Bukan apa nanti berlakunya salah faham akibat salah tafsir dan lanjutan daripada itu beliau berkemungkinan besar untuk dihumban dalam ISA sana. Lagi-lagi pulak pada zaman ketidaktentuan politik ini. Kalau lah itu terjadi mana pulak aku nak kerja sebab duk sibuk ulang alik ke Kemunting buat piket untuk pembebasan beliau untuk dicalonkan dalam pilihanraya umum yang mendatang.
Antara polisi yang dipandang sebelah anak mata yang ala-ala berbentuk pipih akibat disuluh spotlight disco adalah soal pengurusan sampah sarap. Sekarang ni orang duk sibuk nak kitar semula tapi beliau masih mengamalkan gaya lama yng menghasilkan sampah tanpa rasa sesal. Minggu lepas sahaja rekod tahun ini telah berjaya dipecahkan untuk kali ke 108. Sebanyak 6 guni sisa pejabat telah dihasilkan secara skala besar bersaiz industri multi cakerawala. Tapi yang anehnya kesemua guni-guni sarat itu dihimpunkan setempat di tengah-tengah ruang untuk tatapan mata awam. Bukan untuk membuat ungun api sebab beliau masih sangat waras untuk terlibat dalam aktiviti laku musnah yang menjadi trend orang psiko masa kini.
Bila ditanya kenapa tak buang sedangkan jarak tong sampah berdekatan adalah kira-kira 15 minit sahaja jika berjalan gaya itik, dengan selamba jawapan yang diberi adalah "sekarang tak boleh buang, malam ni kul 9 baru boleh sebab jalan tepi tempat pembuangan tu adalah laluan istana maka takut pembesar terganggu dengan pemandangan sampah yang ngeri itu pihak berkuasa tempatan pun menguatkuasakan undang-undang berkenaan".
Kedengaran agak janggal kerana tiada langsung peringatan sedemikian tertera ataupun notis-notis digugurkan dari pesawat untuk penduduk setempat. Dan dengan yakinnya (macam selalu) beliau mengajak aku pergi menjarah kawasan berkenaan sebagai bukti peringatan yang terbabit benar-benar dipasang untuk tatapan mata pembuang sampah separuh masa. Apabila sampai sememang ada banyak papan tanda sebegini;
"macaroni bakar, sila tepon 09747xxxx"
"kambing untuk aqiqah, sila add fesbuk untuk tempahan"
"urut batin, lelaki sahaja sila kontek pak akob kat pakakobtukangurut@gmail.com"
"tukang boreng air sila hubungi balai bomba"
Aku terpana sambil berpikir; "kat mana??"
*??????

No comments:

Post a Comment