Monday, December 20, 2010

Tikus dan Katak

Aku tulis entri ni dengan pikiran yg sangat2 positif. Bukan apa ikut kata sebuah artikel kita mestilah kena berpikiran positip sepanjang masa. Maksud sepanjang masa ni adalah sangat jelas sehinggakan ketika beli ikan pun turut termasuk sekali. Artikel tu pulak sememangnya boleh dipercayai dan diterbitkan oleh pakar-pakar bertauliah dalam bidang masing-masing. Kalau penulisnya seorang yang gila ising siang-siang lagi orang tak baca. Kalau terbaca sekalipun automatik buat-buat lupa.
Tadi semangat berkobar-kobar untuk menulis tesis yang entah bila akan siap itu. Tapi bila sampai lab tak boleh bukak komputer sebab ada kabel-kabel tertanggal dengan sendirinya. Takde pulak nampak menda tu tertanggal tapi saje je untuk berpikiran positip sebab takkan la binatang makmal yang dalam kurungan itu sebegitu pintar mencabut kabel-kabel yang penting untuk kegunaan peribadi. Secerdik manapun haiwan tak mampu kot memilih kabel-kabel tertentu untuk dirembat. Ataupun mungkin jugak katak-katak betina yang menjadi bahan kajian aku itu mahu memeriksa data-data terkumpul untuk mengambil tahu dunia penyelidikan yang turut melibatkan mereka. Takpun para tikus yang secara genetiknya gila babi mempunyai hasrat murni untuk memeperbetulkan data-data aku yang mungkin tak berapa tepat itu. Bila pikir macam ni aku berasa beruntung sebab dikelilingi haiwan yang bijak dan licik. Licik sebab hasil kerja tangan mereka ini gagal dikesan pulak.
Nyaris terlupa, makmal aku nih ada CCTV. Nanti boleh la perati sama ada ini adalah kerja katak ataupun tikus yang gila babi itu. Eh silap gila babi tak sesuai sebab bahasa kasar dan nampak kekampungan pulak. Boleh pakai istilah ini, tikus yang ada genetik sawan. Wah macam tak percaya pemikiran aku sebegini positip. Rasa lebih bahagia pun ada.

No comments:

Post a Comment