Monday, December 13, 2010

Disember

Sekarang ni dah masuk bulan Disember. Sebenarnya bagi mereka yang sedar dah cecah tengah bulan pun. Kejap lagi masuk tahun baru pulak yang biasanya diiringi berbakul azam yang bakal dibakulsampahkan sebelum diforward ke tahun depan pulak. Macam mana nak buat azam baru sedangnya yang dua tahun lepas pun masih bersisa. Masa zaman budak sekolah dulu bulan ni paling best. Bukan sebab Krismas tapi sebab musim cuti sekolah. Masa inilah nak relax sikit sambil bermalas-malasan yang sememangnya dah jadi darah daging.
Tambah lagi kat Pantai Timur masa nilah musim tengkujuh. Bila asyik hujan dan suasana jadi sejuk perkara terbaek adalah tidur. Bunyi hujan mencurah dijadikan melodi paling merdu untuk lelap. Bila bangun makan ubi rebus pastu tengok TV kejap. Kebetulan segala jenis ubi akan muncul di sana-sini seiring dengan musim hujan. Kalau sudi boleh jugak pakat harung air yang melimpah kat belakang rumah dengan adik-adik. Siap buat titi lagi, macam real.
Yang tak bestnya bila dah masuk hujung bulan sebab Januari akan tiba lagi. Semua kena pergi sekolahsemula. Baju, seluar, kasut baru gagal menaikkan semangat untuk ke sekolah. Walaupun dah bertahun-tahun bersekolah hari pertama dirasakan sangat menyiksakan. Selalunya hari pertama akan mendung, semendung hati yang gundah. Tapi bila masuk minggu kedua segalanya seolah kembali pada rutin. Rutin dulu-dulu yang berpuluh hari ditinggalkan. Rutin yang tidak mungkin berulang lagi untuk masa sekarang. Sesekali terbit juga rasa rindu.

No comments:

Post a Comment