Thursday, December 23, 2010

Besar

Hari ini aku cuba selami perasaan orang berbadan besar. Selain daripada istilah 'besar' antara perkataan yang sewaktu dengannya adalah chubby, berisi, sehat, gebu, geban dan jugak courts mammoth. Yang sikit kurang ajar mungkin memanggil dengan gelaran golongan 'perut mancung', kelihatan sedap didengar tapi membawa erti yang cilaka secara tersirat. Selalunya orang bersaiz mega selalu merasakan mereka didiskriminasi tak kira secara terang-terangan mahupun secara halus. Entah siapa yang menanamkan mentaliliti sebegitu sehinggakan diterima ramai tanpa dikemukakan peluang untuk mana-mana bantahan.
Mengikut pemerhatian aku selama ini majoriti masyarakat mempunyai persepsi tersendiri ketika berhadapan dengan individu sebegini. Contohnya di mana-mana tempat makan jika mereka mengambil makanan berlebihan orang akan mengata "wah tak heran lah badan macam tu tengok makan tak hengat dunia!". Tapi sebaliknya ayat sebegini akan diutarakan jika makanan yang diambil adalah sedikit "Ala nak cover la tuh...macam la orang tak tahu dia suka mengtekedarah!". Sebenarnya apa pilihan yang sepatutnya jika di dalam situasi sedemikian?
Keadaan di pusat-pusat senaman tak banyak berbeza. Jika menyertai selalunya disindir ataupun diumpat sebegini "Huh, dah terlambat baru nak sedar, entah bila akan kurus tak tahu la". Sebetulnya dengan anggapan dan sindirin sebegini la membuatkan mereka tawar hati untuk mengambil langkah yang sepatutnya. Kata-kata menyakitkan hati langsung tidak membantu sebaliknya membuatkan mereka merasa rendah diri untuk menempatkan diri dalam masyarakat.
Kalau orang bersaiz besar bergaya pun ada yang tidak berpuas hati lantas mengeluarkan ayat-ayat pedas sebegini:
1. "Lor aku ingatkan belon iklan mana mendarat tadi"
2. "Kesian, rumah diorang takde cermin ke?"
3."Dia tu sebijik macam nangka yang dibalut kat belakang rumah atok aku"
4. "Aku harap dia akan sedar diri"
Sebaliknya jika mereka tidak menitikberatkan penampilan pun akan mengundang cercaan yang bukan sedikit.
Sebenarnya ramai di antara kita hanya sekadar melawak disebabkan menganggap perkara sedemikian melucukan. Tetapi mereka kurang sedar kelucuan di mata sesuatu pihak mengundang penghinaan di pihak lain. Bukan semua yang mempunyai pemikiran macam ni tapi kita tak boleh menafikan menda-menda sebegini tidak wujud. Di kalangan kanak-kanak pun mereka yang berbadan besar dari biasa selalunya akan dibuli dan dipersenda oleh budak-budak lain.
* aku tak gemuk

No comments:

Post a Comment