Monday, December 27, 2010

Kejadian

Selama ni aku drive memang bukan macam pemandu berhemah pun. Itu kena akui sebab malas jadi hipokrit. Biarpun aku kurang mengamalkan perkara sebegitu jika orang lain nak berhemah atas jalan itu langsung tidak mendatangkan masalah kat diri aku ni. Cuma agak jengkel dengan sikap sesetengah pemandu yang terlebih berhemah hinggakan sepanjang jalan buat macam kawasan sekolah. Menyusahkan. Aku jugak sangat bersyukur sebab belum pernah sekalipun terlibat dengan xcident ni. Nyaris-nyaris xcident tu tak mau komen sebab nanti ada orang pergi report kat parents aku lepas baca. Buat orang tua jadi runsing tak bertempat bukanlah perbuatan yang aku gemar sangat. Tapi ada 2 kejadian orang rempuh keta aku masa keta aku tengah berada pada posisi parking. Pertama sorang makcik yang baru pulang pasar malam. Alasannya dia sangat teruja sebab dapat beli seluar murah maka dia gagal tumpukan perhatian masa keluar parking lalu sesuka hati rempuh keta aku. Sebegitu picisan alasan dia tapi nasib baik dia bayar ganti rugi.
Kejadian kedua aku tak tahu makhluk mana yang rempuh sampai kemek sebab memang tak sedar. Tapi sangat yakin dia rempuh masa dia nak keluar parking jugak tapi aku memang tak sedar dan tak tahu tempat mana sehinggakan diberitahu oleh sorang yang bertanyakan tentang kemek kat keta aku tu. Cuma ada terlintas mungkin yang langgar tu adalah lembu sebab memang bangang langgar keta orang dan kemudian blah macam tu. Seolah-olah lepas berak pastu blah dengan selamba. Sah-sah keje lembu sebab kambing tak cukup kuat, kerbau lak jarang jumpa dan babi hutan keluar malam. Tapi takkan la lembu berkeliaran membabi buta pulak. Malas nak pikir la, kalu pikir pun bukan boleh elok macam tu je lagi buat sakit kepala saje.
Jumaat lepas aku buat satu lagi rekod yang tak dibanggakan sama sekali. Petang tu aku telah langgar kucing area Tok Bali. Nak dijadikan citer si kucing yang berkaler kuning tompok-tompok ni tetiba meluru keluar dan berhenti di tengah-tengah jalan dan memandang ke arah keta aku yang meluru ibarat peluru getah. Si kucing cuba berpatah balik tapi tak sempat dan aku memang betul-betul dapat rasa tayar keta aku menggilis sesuatu. Dari cermin aku dapat tengok dengan jelas si kucing terbaring tapi aku tiada keberanian untuk berhenti dan periksa. Bukan takut dibelasah orang kampung sebab tiada orang kampung akan marah jika langgar kucing tapi aku betul-betul tak mahu tengok hasil kerja tanga aku tu sebab dihambat rasa bersalah yang teramat. Aku tak salahkan kucing sebab dia binatang tak berakal, kalau aku bawak slow sikit mungkin dia masih sempat ketepi. Dalam perkiraan aku si kucing hanya perlukan dua saat lagi untuk mengelak. Ini bukan semberono tapi ikut hukum fizik yang melibatkan beberapa formula rumit. Dan tadi aku melalui tempat yang sama dan sempat melihat sekujur bangkai kucing terbaring di atas rumput tepi jalan berkenaan. Mungkin ada insan mulia yang mengalihkannya ke tepi. Imej kucing itu terpahat kemas di ingatan sebabnya sebelum rempuhan berlaku dia sempat memandang ke arah aku. Pandangan itulah yang aku gagal lupakan!

No comments:

Post a Comment