Friday, October 22, 2010

Saiz

Aku hampir tak percaya dan nyaris-nyaris terpelocok tatkala ditegur seseorang dua tiga hari lepas. Masa tegur memang tak cam so macam biasa aku buat-buat donno sambil merenung kot-kot teringat. Bila dah ingat tu baru stat rasa heran sampai hampir pitam. Tu pun masih tak berapa pasti sebab dia yang aku kenal bukanlah sebegini. Dalam kepala aku terbayang dia ketika dulu-dulu. Seorang yang bersaiz ala-ala belon udara panas cuma bezanya dia tiada bakul yang tergantung serta tak da tulisan besar-besar untuk iklan produk kat badan dia. Lagi satu tiada sumber api dan gas juga, kalau tak dah lama mati terbakar ataupun sesak nafas sebab tersedut gas. Fizikalnya memang sebegitu. Tidak termasuk nama-nama manja yang dipalitkan tanpa rela. Antara yang masih melekat dalam kepala adalah tong ikan, tong gas, anak gajah, anak badak, mak dugong dan juga gunung Kinabalu. Siapa yang reka aku kurang pasti tapi itulah antara yang masih aku ingat.
Berbalik pada kejadian itu akhirnya terpacul tanpa sedar dari mulut "kau dah kurus"....Tanpa menjawab dia hanya tersenyum. Tapi aku sangat yakin hatinya sangat kembang dengan statement tak bertapis aku tadi. Malah aku agak lebih kembang daripada bunga kembang semangkuk yang telah terendam lama dalam sebuah mangkuk besar. Lebih kembang dari saiz badannya dulu. Menurut cerita yang disampaikan tanpa pertanyaan, dia bertekad untuk kurus bukan sebab untuk cantik tapi untuk kesihatan semata-mata disebabkan sejarah famili dia yang diwarnai dengan segala sakit kronik. Bimbang dengan keadaan yang bakal terjadi sekiranya tiada tindakan diambil dia bertekad untuk mengurangkan kapasiti lemak dalam badan walaupun cukup sedar itu bukanlah satu tugas yang mudah. Berkat kesabaran yang memang ada dalam dirinya sejak dari dahulu lagi, dia telah berjaya.
Sekarang ni pun tengok dia dah pandai bergaya. Dulu dressing dia bertemakan cadar dan alas meja sekarang sudah up-to-date. Juga dah pandai pakai high heel, kalau dulu dia pakai sah-sah tersembam bila stat jalan dua tiga langkah. Sekarang aku agak dah boleh berlari sambil pakai. Dia bagitau sekali lagi tanpa ditanya yang sekarang ni dia dah yakin pada diri sendiri, dulu rasa rendah diri sentiasa menyelubungi perasaan. Pastu disebabkan masing-masing ada hal sendiri kami pun menamatkan perbualan singkat di tepi jalan itu. Sebelum berpisah sekali lagi bayangan tong ikan kaler merah terlintas dalam kepala aku.

No comments:

Post a Comment