Tuesday, October 12, 2010

Anugerah

Sememangnya aku dapat itu dengan mudah. Tanpa usaha keras sepertimana orang lain. Tapi apa boleh aku kata, apa mampu aku komen bilamana apa yang terjadi itu diluar pengetahuan aku? Sesungguhnya aku tidak tahu menahu ketika perkara itu berlaku tapi aku hargai segala usaha orang yang berjasa itu. Aku tahu niat beliau adalah baik, tulus dan murni. Kalau ada niat tersirat itu bukan masalah aku. Untuk apa aku bebankan kepala otak dengan memikirkan perkara yang belum tentu ada benarnya. Buat penat saja dan biarlah tenaga itu disalurkan ke tempat lain yang lebih memerlukan. Apa-apa saja yang baik aku terima tanpa ada soalan-soalan memualkan lagi menjelikkan.
Atas sebab mudahlah aku kurang hargai. Agaknya bila aku perlu berjuang bermati-matian untuk mendapatkan itu tidaklah aku anggap semuanya remeh. Aku kena belajar untuk menghargai. Aku kena belajar untuk lebih berterima kasih. Sekarang aku sangat jelas betapa itu adalah sebaik-baik anugerah. Aku takkan lepas lagi. Sebelum ni pun aku tiada pernah lepas tapi sekadar genggam dengan ala kadar sahaja. Sekarang aku cengkam. Bimbang takut terlepas.

No comments:

Post a Comment