Sunday, October 31, 2010

Buku

Sekarang ni aku tengah berusaha habiskan pembacaan sebuah buku. Sebuah buku yang ditulis tahun 1937 dan pengarang dia telah pun meninggal pada 1955. Buku ni terjumpa secara tak sengaja semasa berkunjung ke rumah sorang rakan yang sedang mengemaskan bilik stor rumahnya. Yelah buku lama kalau tak kat library mana lagi nak jumpa selain daripada bilik stor. Aku tertarik dengan isi buku tersebut sebab sebelum ni dalam sebuah buku mengenai cara Donald Trump berfikir pengarang dia ada sebut pasal buku lama tadi. So aku agak itu adalah salah satu petunjuk untuk aku tambah ilmu lagi, maka sehari lepas baca buku Donald Trump terjumpa pulak buku tadi. Sangat-sangat kebetulan yang di luar jangkaan.
Melihatkan aku tertarik rakan tadi terus bagi pinjam. Katanya dia tak baca pun dan dia yakin takda sapa nak baca so baik aku ambik bawak balik. Lepas baca satu chapter aku mintak dia jual, dan seperti yang aku agak dia senang hati untuk bagi terus kat aku tanpa sebarang bayaran. Aku bukan kedekut tak mau beli buku tu kat kedai-kedai tapi buku yang aku jumpa tu edisi lama, kat kedai kalau ada pun mungkin edisi baru. Buku lagi tua usianya lagi ada feel untuk baca, yang baru tak sama dengan lama punya. Setiap orang ada cara masing-masing, mungkin cara aku ke arah lama punya style.
Yang menjadikan buku tu best adalah disebabkan si pengarang cuba mengubah cara manusia itu berfikir daripada perspektif yang berbeza. Senang cakap cara untuk fikir apabila berada pada kedudukan yang bertentangan. Selalunya kita berfikir untuk menjustifikasi apa kemahuan dan kehendak diri sendiri tanpa ambil kisah pandangan orang lain terlebih dahulu. Tetapi buku ini cuba membawa satu dimensi yang menongkah arus. Walaupun dah hampir 80 tahun usia dia aku rasa kandungannya masih relevan dengan situasi semasa selagi kita masih bergelar manusia.

No comments:

Post a Comment