Wednesday, October 13, 2010

Pokok

Masa tu aku masih sekolah menengah. Kalau tak silap dalam tingkatan satu. Subjek adalah Sains. Aku masih ingat cikgu yang mengajar itu. Hari itu dia sebut pasal saling berhubungan antara spesies tumbuhan. Macam-macam cara perhubungan; ada yang menguntungkan, merugikan dan juga tidak untung serta tiada kerugian.
Rupanya pokok juga saling berinteraksi sesama mereka tapi bezanya cara mereka sukar untuk dilihat melainkan tengok dengan sepenuh perhatian. Yang paling aku ingat adalah pokok jenis efifit yang suka bertenggek kat pokok lain yang lebih besar. Contoh paling senang adalah pokok dedalu yang suka menjadikan pokok-pokok yang lebih besar sebagai habitat. Dedalu banyak ciri-ciri tak elok tapi masih wujud di sana-sini. Dulu aku pikir juga kenapa spesis macam ni pun ada, sekarang aku rasa aku dah faham. Amat faham.

1 comment: