Monday, January 31, 2011

Perkara Menarik


Aku kat Dubai selama seminggu, kebetulan musim sejuk so lebih sejuk dari Mesia..nasib baik sebab ikut katanya kalau musim panas suhu setinggi 50 degree...mesti menggelupur. Apapun dalam masa seminggu aku dah try banyak perkara;

1.Hari pertama sampai tanpa berehat apa terus ke gurun main safari..ingatkan naik 4 wheel drive biasa-biasa ja sekali dia terjun lembah dan lalu ikut tebing yang sempit...aku yang panik terus tanya "x xcident ke drive macam ni?'...Pak Arab tu jawap "semalam baru ja keta ni terbalik" sambil tunjuk kesan kemik besar kat bumbung keta...setelah dilambung dalam keta sampai loya dan pening, kami di bawa ke kem Badwi kat tengah gurun untuk acara BBQ...ada tarian Arab lagi, pusing2 sambil buat kain kembang...pakaian dia?sangat kalerful macam orang gila kat pekan-pekan Mesia....apapun lepas join safari desert tu aku mula berkira-kira nak naik roller coaster...
2.Ketika orang lain duk sibuk nak lawat Abu Dhabi aku mula berkira nak p Al-Ain. Sebabnya Abu Dhabi adalah tempat moden yang havoc dengan binaan pecah rekod sana-sini sedangkan Al-Ain adalah bandar oasis yang hijau di tengah gurun. Lepas pergi Al-Ain aku yakin aku telah pilih destinasi yang betul sebab kami telah mendaki Jabel Hafeet yang merupakan gunung batuan kering yang mempunyai gaung dalam. Aku telah berani ambik gambar betul-betul tepi gaung tanpa penghadang. Kalau abah aku tahu anak dia buat macam ni dia mesti pitam terus.
3.Hari last ketika orang sibuk duk packing sebab homesick aku pergi Hatta Mountain, sebuah perkampungan Arab kecik yang bergunung ganang yang mana kalau hendak pergi sana kena redah negara Oman. Passport kena bawak sebab kat sempadan ada tukang cek. Yes, aku dah jejak Oman!!
4.Landmark Dubai yang glamer seperti Burj Khalifa, Burj Al Arab, Jumeirah Beach dan lain2 tu semua aku dah redah so kalu pasni takda peluang jejak kaki ke Dubai lagi aku dah tak rasa ralat.
5.Untuk kali pertama aku menyaksikan ribut pasir dalam hidup ni. Ikut kata orang tempatan dah 20 tahun dia tak tengok ribut sekuat ni. Pengalaman tu sangat menarik. Lebih best bila dengar citer bos masa kejadian dia duk berjalan tengah bandar dan tetiba bendera tepi2 jalan semua terbalik dan lebih lucu tetiba ada sofa entah datang dari mana mendarat kat berhampiran. Nasib tak kena kalau tak mesti ada masuk berita ada pompuan kena hempap dengan sofa terbang!
6.Perkara keenam ni adalah sangat-sangat bernilai bagi aku dan aku takkan tukar dengan segala apa yang ada. Untuk itu aku simpan untuk aku saja.
7. Sebenarnya aku pergi Dubai sebab ada exhibition "Arab Health 2011" tapi aku baru sedar takde sekeping gambo pon aku ambik kat exhibition. Maksudnya? Lagi mau tanya kah?

**untuk awal tahun ini adalah satu permulaan yang sangat baik...

No comments:

Post a Comment