Monday, January 3, 2011

Kena terima

Malam tadi ada terbaca pepatah yang antara lainnya berbunyi "menyukai kehadiran seseorang itu sama sekali tidak sama dengan menerima dirinya yang sebenar". Bila aku pikirkan ada betulnya jugak. Sebab kekadang kita suka lepak dengan orang ini orang itu tapi ada beberapa ciri yang kita tak boleh terima pada dirinya.
Contoh mudah kalau tetiba dapat gilfren ala-ala Erra Fazira dalam filem Cinta Kolesterol. Kita suka dan rasa senang bila keluar date dengannya tapi perbuatannya yang membaham sekor ayam kat Kenny Rogers semasa lunch sangat tidak dapat diterima. Ini adalah bagi orang-orang macam aku, orang lain itu diorang punya pasal. Mungkin yang makan sekor lembu pun ada yang tak kesah. Sebabnya tak semua orang dilahirkan untuk merasai perasaan yang sama, macam-macam kerenah dan ragam.
Maka sebab itu terjadi macam-macam konflik yang sebahagian besarnya berpunca daripada sikap yang mahu merubah seseorang itu ikut acuan kita sendiri. Nampak macam tindakan sesuka hati dan sesedap rasa tapi itu adalah bukti kita tidak dapat terima diri seseorang itu seadanya. Kalau benar-benar ikhlas terima la seadanya dia, kalau rasa tak leh terima pandai-pandai la tapi lebih molek untuk menilai diri kita sendiri jugak. Lain la kalau kita ni adalah spesis bagus sangat yang jarang ada sebab selalunya yang ramai adalah jenis perasan bagus.

2 comments: