Saturday, May 22, 2010

Tabah hati

Tak lama dulu aku ada kenal sorang budak. Masa tu aku baru je stat buat master dan dalam proses nak pindah ke Kelantan. Dia tiga tahun lebih muda daripada aku, kiranya umur dia sebaya dengan adik aku. Tapi yang membezakan mereka berdua adalah budak ni anak yatim piatu yang dibesarkan di rumah kebajikan. Tiada saudara mara langsung untuk dikenali hanya mempunyai beberapa rakan rapat yang senasib dan selepas umur 17 mereka kena keluar dan meneruskan kehidupan di dunia luar. Biasanya mereka akan dibekalkan dengan sedikit wang untuk memulakan kehidupan selepas bertahun-tahun di rumah kebajikan. Untuk menyara hidup macam -macam kerja dah dilakukan daripada kerja-kerja restoren, sapu-sapu jalan sehinggalah tulis lirik kat Pasar Seni. Betapa susah dan getir hidupnya pun tiada tempat untuk mengadu. Tiada ibubapa, tiada adik beradik dan tiada saudara mara. Dengan keadaan yang sedemikian dia telah menjadi seorang yang tabah hati dan sangat-sangat berdikari. Sepanjang kenal dia tak pernah mengeluh dengan takdir hidupnya. Malahan sangat tenang ketika bercerita itupun selepas ditanya berkali-kali. Juga tidak pernah menyalahkan ibubapanya yang tidak diketahui berada di mana kerana baginya tanpa diorang dia takkan berpeluang menjejakkan kaki kat dunia ni meskipun hidupnya penuh dengan duka lara.
Itu dulu. Apa-apa yang aku tau semuanya dia yang ceritakan. Dan aku beranggapan kehidupannya adalah seperti yang diceritakan. Tapi beberapa minggu lepas aku baru dapat tahu yang kisah yang diceritakan hanyalah secebis daripada rencah hidupnya. Itupun diketahui daripada artikel majalah yang membuat cerita pasal anak-anak tak beribu bapa renteten daipada kejadian buang-buang bayi menjadi suatu fenomena seni. Biarpun hidup dia tidak sama dengan orang lain, biarpun dia tiada apa yang kita ada tapi dia dikurniakan satu ketabahan yang luar biasa.

No comments:

Post a Comment