Friday, May 21, 2010

Hajat

Kira-kira enam tujuh tahun lepas aku ada memohon dua hajat. Memohon pada Tuhan. Ketika itu aku masih tercari-cari arah tuju dalam kehidupan. Berbekalkan pengalaman yang masih cetek aku telah banyak membuat pertimbangan dan beberapa keputusan penting. Tapi hajat yang dipohon itu seolah-olah makin jauh dan jauh sehinggalah seolah-olah sudah tak tercapai lagi. Tetapi sesungguhnya manusia tidak akan tahu percaturan Yang Maha Kuasa, perkara yang semacam mustahil boleh terjadi. Itulah yang berlaku. Di saat ini aku sangat bersyukur dengan apa yang aku dapat. Kemanisan mendapat sesuatu yang beerti setelah sekian lama sangat indah. Aku akan jaga aku akan simpan. Aku hargai. Hargai dengan apa yang berlaku. Sebabnya sangat jelas, penilaian seseorang itu sangat abstrak. Ada mata yang gagal melihat. Mungkin sengaja menutup mata untuk suatu kebenaran.
*Percaya pada takdir...

No comments:

Post a Comment