Monday, May 17, 2010

Idaman

Saodah gagal melelapkan mata. Dah dua tiga jam dia asyik merenung alang bumbung rumahnya yang bersawang. Apa yang menjadi punca kegelisahannya itu bukanlah keinginan untuk membersihkan alang tersebut tetapi berkisar pada kejadian siang tadi. Kejadian yang menyebabkan tidur beliau terganggu gugat. Kalau sebelum ni orang lain duk berkeluh kesah pasal cuaca panas sampai tak boleh tidur malam. Tapi takat suhu taraf pusat sauna tidak menjadi kudis pada Saodah, beliau masih boleh tidur lena. Begitu jugak tatkala suaminya berdengkur macam lembu kena sembelih pada tiap-tiap malam Saodah tidak ada masalah. Masih boleh dapatkan tidur yang berkualiti. Masih bangun dengan ceria dan bertenaga. Baginya minuman penguat tenaga adalah tidak perlu, semua itu buang duit semata disamping mengkayakan kroni-kroni yahudi durjana.
Tapi bab yang satu ni Saodah tertewas. Tiada kompromi dan tidak boleh dirunding. Ini adalah penentu kemandirian hidupnya di atas muka bumi. Pesanan dan amaran doktor dipandang enteng. Malah para doktor siap dicarutnya tanpa bersalah. Jam telah menunjukkan pukul tiga pagi. Tapi Saodah masih segar bugar seolah-olah baru lepas mandi dalam kolam itik belakang rumahnya. Mindanya masih berkisar pada peristiwa tadi. Segalanya masih jelas dan nyata ketika dia ditolak oleh seorang wanita yang susuk badannya macam gorila betina. Gara-gara tolakan itu Saodah yang ceding badannya terkeluar daripada barisan dan terpaksa beratur semula. Dan rentetan kejadian terkeluar barisan itulah menyebabkannya terlepas benda tersebut. Terlepas untuk memilikinya pada hari ini dan terpaksa menunggu sehari lagi. Sedangkan bekalan dah lama habis. Ini tak boleh jadi! Yang lebih menjengkelkan adalah wanita gorila tadi berjaya mendapatkan benda tersebut dan dengan senyum mengejek dia memandang Saodah sambil tersengih. Menampakkan gigi kapaknya yang bersaiz pintu pagar. Kalau ikutkan nafsu amarah mau saja Saodah menyimpah asid kat muka wanita tersebut tapi apakan daya Saodah bimbang dia menjadi mangsa adegan WWF wanita berkenaan. Terlintas jugak kat fikiran Saodah yang wanita itu sebenarnya seorang lelaki. Tapi dia tiada bukti.
Apapun Saodah bertekad. Esok sebelum pasaraya dibuka dia akan menunggu dengan setia kat depan pintu utama untuk menjadi orang pertama serbu masuk. Maka kebarangkalian untuk dia berjaya mendapatkan bahan idaman itu lebih tinggi. Maka ikut cadangannya dia akan bangun awal-awal dan terus menuju ke pasaraya paling besar kat kawasan. Tapi dia kena makan ubat diabetis dulu untuk mengelakkan kejadian pitam masa beratur. Nanti barang tak dapat diri sendiri pulak masuk hospital. Kena marah dengan doktor pula menjadi bonus.
Tanpa sedar Saodah terlelap. Masa tu ayam dah berkokok menandakan dah cecah waktu dinihari. Apabila terjaga Saodah terus pandang jam. Aduh! Dah pukul sepuluh. Punyalah tidur tak ingat dunia sampai tak sedar apa-apa. Dan waktu itu jugak Saodah sedar segalanya sudah terlambat, pasaraya telah dibuka 2 jam sebelum itu lagi. Maka barang idaman beliau siang-siang dah abis licin tak tinggal sisa. Maka beliau terpaksa tunggu sehari lagi. Ya, tunggu sehari lagi untuk membeli GULA!!!

1 comment:

  1. Ku tak mau cintaku.................................................. dikocok-kocok ahhh

    ReplyDelete