Friday, June 18, 2010

Kisah Dunia

Bagi sesiapa yang mahukan hidup yang indah-indah dan penuh dengan warna warni tolong jangan terpalit walaupun sedikit dalam dunia research. Untuk orang-orang jenis itu taman tema lebih sesuai. Dunia research ataupun sesuatu yang melibatkan akademik ni sangat-sangat la mencabar. Kalau takda sifat sabar dah lama balik tutup buku dan peram atas para. Biar jadi pekasam. Takpun simpan je jadi khazanah, sebagai satu tanda yang satu masa dulu pernah belajar tapi stop separuh jalan.
Itu belum kira lagi dengan ragam-ragam manusia dalam dunia yang 'gah' ini. Rata-rata semua educated tapi itu belum menjamin kelakuan yang terpuji malahan lebih hampir dengan kekejian. Macam kat sini famili melayu tak ramai tapi yang kelakar perang sana-sini sesama bangsa sendiri. Umpatan, fitnah ditabur dengan senang hati tak termasuk lagi jenis suka jaga tepi kain orang. Sangat musykil macam mana orang-orang jenis ini 'terlepas' ke luar negara.
Yang lebih memeritkan adalah untuk menghabiskan research. Penat letih toksah citer. Lebih haru kalau macam-macam masalah kena hadapi, ada yang berkaitan tak kurang juga yang tak berkaitan. Satu-satunya senjata adalah kekuatan diri yang datang entah dari mana.Mungkin dari pengalaman-pengalaman perit sejak terlibat dalam kancah sebegini.

*can't see but can feel

1 comment:

  1. cronic ka tahap masalah sosial kesan research di sana??

    takut aku nak sambung la mcm ni...hehehe

    ReplyDelete