Saturday, June 26, 2010

Cerita

Cerita di bawah tidak akan menggunakan ayat-ayat sindiran maka bagi yang mengalami masalah perkembangan otak kali ini anda selamat.

Cerita Satu

Seorang ANAK DARA sangat tidak manis untuk berkeliaran, duduk membatu ataupun lalu lalang dalam satu ruang kecil dengan seorang yang BUKAN MUHRIM. Tambahan pula waktu tengah-tengah malam sekitar pukul 12 lagipun itu adalah waktu untuk orang normal tidur. Lagipun sanggup berjaga sampai larut malam bukanlah untuk bermuhasabah, mengaji, solat sunat ataupun buat kerja sekolah tetapi semata-mata untuk tengok drama kantonis Taiwan yang tajuknya ada perkataan Prince dan juga Frog. Tajuk penuh tak pasti sebab tiada keperluan untuk tahu. Takkan la benda sebegini asas pun wajib diajar setiap hari sedangkan telah dikurniakan otak yang sempurna. Maka apabila diberitahu supaya beredar orang yang dimaksudkan sepatutnya rasa malu pada diri sendiri kalaupun tidak pada orang lain.

Cerita Dua

Menyanyi dengan kuat di depan orang lain bukanlah satu perbuatan yang manis jauh sekali dirahmati. Apatah lagi dilakukan oleh seorang ANAK DARA. Semua orang ada henset, masing-masing boleh cucuk earphone dan dengar lagu. Tapi sebab terlalu asyik sampai terikut menyanyi sekali dan diselang seli dengan bunyi menyedut hingus gara-gara dijangkiti selsema. Bukan sekali sekala tetapi dan mencecah beberapa lagu. Tambah-tambah di depan beberapa orang lain yang sememangnya bukan saudara mara dan tidak juga rakan taulan. Maka apabila disuruh diam aku tak rasa tindakan itu adalah perbuatan biadab yang menjatuhkan maruah orang yang dimaksudkan kerana tingkah laku yang disebutkan di atas secara automatiknya telah meletakkan maruah seseorang itu di atas seliparnya sendiri.


***Bagi orang Islam aurat itu kena jaga. Selain itu tingkah laku mestilah beradab. Maruah seseorang perempuan sepatutnya diletakkan pada tempat tertinggi. Dan penting untuk tahu bukan semua orang jenis tak kisah. Ramai je yang kisah. Kalau aku jenis tak kisah takda la kau kena sound kan. So sila berpada-pada di hari muka, bukan untuk aku ataupun orang lain tapi semata-mata untuk sesuatu yang dipanggil MARUAH DIRI. Terima kasih.
***Pesanan ikhlas; Bagi pengidap sindrom perkembangan otak terganggu sila buat temujanji dengan steno Jabatan Neurosains, HUSM.


No comments:

Post a Comment