Thursday, June 17, 2010

Cantik

Kata orang kecantikan itu adalah subjektif. Dengan bahasa mudahnya pandangan terhadap kecantikan adalah berbeza mengikut individu. Penilaian yang digunapakai sesetengah orang tidak menyamai standard sesetengah orang lagi. Ada yang kata sesuatu itu cantik, tak kurang juga yang tak bersetuju. Ada jugak yang kata fizikal yang cantik tak menjanjikan sisi dalaman yang indah. Ada betulnya pendapat ini. Tapi aku lebih tertarik dengan sekumpulan kecil manusia yang dianggap sudah lama pupus tapi rupanya masih ada membentuk koloni tersendiri. Boleh dikategorikan spesis orang gua yang tak terdedah dengan tatacara kehidupan manusia. Jenis ni dahla tak cantik, dalaman pulak hancusss. Malah kalau duk dekat-dekat akan terbau bau hancing. Takpa kalau tak cantik tapi sangatlah hina dina kalau tiada tatatertib. Tolonglah hidup secara fitrah manusia yang normal. Susah sangat ke nak mengubah diri sendiri sedangkan sudah terang lagi bersuluh apa yang perlu diubah itu adalah sejajar dengan fitrah manusia dan tuntutan syariat. Dulu aku sangat-sangat tak percaya akan kewujudan golongan tak reti bahasa atas dunia. Tak reti bahasa bukanlah bermakna jahat. Cuma lebih menjengkelkan untuk menghadapi golongan sebegini. Kekadang bila aku tengok dan fikir aku sangat bersyukur sebab walaupun aku takda lah sebaik mana tapi aku takda sampai peringkat tak reti bahasa dan membuat orang menyampah kat aku secara sedar. Kalau ada pun mungkin secara tak sedar dan aku boleh terima teguran tapi bukan penghinaan. Kalau tahap menghina itu memang nak kena.

No comments:

Post a Comment