Thursday, September 16, 2010

Raya Lagi

Sekarang ni musim raya. Kemuncaknya adalah pada satu syawal yang dah beberapa hari berlalu pergi. Tiga empat hari sebelum dan selepas satu syawal aku seolah-olah menetap di negara bergolak dengan kejadian letupan sana sini adalah sesuatu yang sangat-sangat biasa. Mercun sekarang ni bukan lagi macam dulu, bunyinya mengalahkan bom. Jenis-jenis mercun pun aku dah tak tahu sangat. Yang paling hebat dengar cerita main sampai orang melayang atas pokok tersangkut kat celah-celah dahan. Lagi power bila rumah meletup tak tinggal apa, hanya bara yang berterabur sana sini. Hebat!! Agaknya mercun jenis ular dan bawang orang dah letak dalam muzium. Jadi artifak sejarah yang menyimpan cerita betapa pada zaman dahulukala mercun merupakan sesuatu yang sangat selamat dan mesra pengguna.
Hari raya berlalu dengan pelbagai cerita. Paling menarik bila dengar cerita kawan-kawan sebaya. Yang dah kawin lebih ramai daripada yang bujang. Beranak pinak dah jadi acara tetap tahunan. Lagi haru dengar ada yang dah kena cerai dengan laki, kena tinggal dengan bini dan ada yang dah kena madu! Yang dapat cucu takat ni belum dengar lagi. Mungkin kena tunggu beberapa tahun lagi baru ada. Lebih dasat bila dengar dah ramai yang sakit. Penyakit pulak pelbagai jenis, ada yang jenis misteri, sakit keturunan sehinggalah obes melampau sampai perlukan tongkat.
Dari segi penampilan pulak macam tak caya pun ada. Yang pompuan dulu pakai tudung mengalahkan ninja sekarang dah jadi Lady Gaga. Dulu tersentuh sikit-sikit batal air semayang sekarang siap main salam-salam, air semayang entah ke mana. Yang dulu suara ala-ala tak keluar sebab jaga aurat sekarang main jerit macam kena histeria. Dulu tak mahu naik motor takut kain sekolah terselak sekarang dah pandai buat aksi superman. Yang paling best dulu badan macam papan sekeping sebab jaga makan sekarang macam dipam-pam sebab lebih makan. Bagi yang lelaki dulu paling macho, jadi kegilaan budak pompuan dan golongan pondan sekarang besor macam anak jin. Agaknya masing-masing bahagia sebab ada bini jaga selain seronok dapat anak-anak yang bercempera sana sini.
Apapun kat ceruk mana pun umat manusia ada golongan bizi body tak pernah miss untuk turut sama memeriahkan muka bumi. Gosip-gosip hangat semuanya dalam tangan. Musim perayaan dianggap satu bonus sepanjang zaman sebab boleh jumpa banyak orang untuk jaja cerita yang belum pasti tahap kebenarannya. Bagi golongan jenis ni musim-musim raya paling kurang boleh tambah beberapa kontena dosa kering dan juga basah ke dalam stok simpanan yang dah beberapa gudang sebagai simpanan hari pengadilan nanti. Dengar boleh tapi lepas tu cepat-cepat lupakan. Bukan apa, takut dikata menyombong pulak kan tak pasal-pasal boleh jadi modal cerita untuk diorang jaja.

No comments:

Post a Comment