Wednesday, September 22, 2010

Bantuan

Selalunya benda-benda baik dalam kehidupan boleh dipelajari daripada pemerhatian ke atas orang lain. Perkara tak baik juga boleh diperhati tapi gunanya akal adalah untuk memperhalusi perkara buruk agar dapat dihindarkan. Semuanya saling berkaitan selagi akal digunapakai dalam keadaan serba waras. Kalau tak buat macam tu semuanya jadi bercelaru, perkara-perkara buruk semuanya dianggap baik belaka. Lama kelamaan jadilah orang tidak berguna pada diri sendiri dan juga orang lain.
Petang tadi aku balik daripada Penang atas tuntutan urusan kerja. Sesampainya sekitar kawasan gunung ganang di daerah Baling, Kedah kelihatan sorang lelaki melambai dari tepi sebuah kereta yang tersadai kat tepi jalan. Jalan masa tu memang lengang, kawasan pulak memang terpencil habis. Yang drive adalah kawan aku, lantas dia bertanya "nak tolong ke tidak?" Sebelum aku sempat menjawab dia dah berhentikan kereta. Aku memilih untuk diam sambil tangan aku mencapai wallet untuk disembunyikan kerana bimbang lelaki tadi adalah perompak.
Selepas mengerling sepintas lalu ke dalam kereta itu hati ada sedikit lega. Di dalamnya kelihatan sorang pompuan muda sarat mengandung dan sorang budak pompuan masih kecil, sekitar 4 tahun. Lega disebabkan tidak ramai pompuan sarat mengandung terlibat dalam arena penjenayahan negara. Selepas diselidiki ada bahagian yang rosak, tak dapat repair dan memerlukan alat ganti baru sebagai penyelesaian masalah itu. Lagi tambah masalah bila tiada coverage telefon di kawasan kejadian maka kami memilih untuk menghantar mereka ke kawasan yang ada coverage untuk menelefon mekanik. Dekat 20 km dari tempat u baru boleh membuat panggilan. Selepas memaklumkan pada mekanik kami menghantar keluarga itu ke sebuah kawasan R&R bagi membolehkan mereka menunggu bantuan yang akan tiba dengan lebih selesa.
Lelaki itu cuba memberi sejumlah wang tapi ditolak dengan baik. Berkali-kali dia ucapkan terima kasih atas bantuan yang diberikan. Dalam hati aku bersyukur bukan aku yang drive tadi. Sebabnya kalau aku yang memandu, atas sebab keselamatan diri aku takkan berhentikan kereta di tengah gunung ganang. Walaupun kejadian ini nampak kecik saja tapi telah mengubah tanggapan dalam diri aku selama ini. Betapa dalam dunia ini masih ada orang yang baik-baik. Dan salah sorangnya berada di sekitar aku. Juga betapa aku mengharapkan aku akan jadi seperti itu juga. Dan aku juga telah sedar 'tiada alasan untuk tidak membantu'...

No comments:

Post a Comment