Monday, September 7, 2009

Rumah Pokok

Belakang rumah aku ada tanah lapang, kecik sikit dari padang bola. Masa kecik dulu situlah tempat aku main wau bulan. Budak2 kampung buat main bola, anak2 gadis main pondok2 tepi semak...area tu ada sebatang pokok tembesu...Besar. Adala dalam tiga empat pemeluk...kata abah masa mula2 dia datang pokok tu sebesar betis...masa tu tahun 70an...so skang memang selayaknya ia sebesar itu...Dipendekkan citer, pokok ni tumbuh dalam wilayah kepunyaan abah aku, so maknanya pokok tu kami yang punya...dulu kawasan tu x berpagar, so sesiapa pun boleh masuk keluar sesuka hati...
Kata orang pokok tu berpuaka...pernah org nampak langsuir terbang kat atas pokok tu...abah aku sendiri pernah kena baling batu time dinihari...aku sendiri pernah meremang bulu roma secara tiba2 masa main buaian kat bawah pokok tu time dekat2 senja...tapi bukan pasal ni aku nak citer...
Lebih sepuluh tahun lepas ada sekumpulan bebudak nakal buah rumah atas pokok tu...rumah mainan dari kayu terbuang...diorang takik batang pokok untuk buat tangga then angkut papan untuk dipaku pada dahan untuk dibuat lantai...Bila abah aku sedar dia jadi berang....terus dia baling parang budak2 tu dalam api yang membakar sampai hangus...lantai rumah itu dijolok dengan galah panjang sampai tercabut semua...Lepas kejadian kawasan tu dipagar dan disambung terus dgn halaman rumah kami...kawasan tu mula dikuatkuasa sebagai wilayah famili...tiada lagi gangguan2 yg tidak diingini berlaku....
*

No comments:

Post a Comment