Monday, September 7, 2009

Ladang Ternak Jalanan




Last week aku balik KT. Biasanya drive tp hari tu aku tumpang member, so bolehlah aku rilex sambil tgk2 alam sekeliling...Yelah kalu drive mana ada peluang nak menghayati semua tu, silap2 dari naik keta boleh naik ambulan lak...so sepanjang perjalanan yg kira2 150++ km tu aku rasa berpuluh2 ekor makhluk seperti di atas boleh dijumpai dgn mudahnya di tepi2 jalan...makhluk yg dipanggil lembu itu memang suka berkeliaran secara berjemaah membentuk kumpulan golongan nomad. Masalah golongan ni adalah bila nak melintas jalan memang x tgk kiri kanan, ikut suka hati n sesedap rasa...x cukup lagi dengan itu, dengan penuh lemah gemalai n lemah lembab buat sardin ja tgh2 jalan...yang lagi best jenis yg main serbu dengan penuh kelajuan...begitu nekad sekali.
X heran la sebelum tu aku tertengok sekor makhluk ni terkangkang tepi jalan akibat kejadian langgar lari...kalu x silap area Tok Bali. So untuk hilangkan boring kitaorg pun duk sembang pasal lembu yg merayau ala2 kutu rayau area Puduraya tu...nak jadikan citer bila sampai pantai Penarik, tetiba sekor lembu durjana meluru keluar dalam gaya serong dengan penuh kelajuan...aku yg sedar akan kedurjanaan itu terus membunyikan siren amaran kat kawan aku tu...dengan gaya pemandu F1 versi Post Brooke terus dia memusingkan kereta 45 degree ke arah barat...barang2 kat seat belakang melambung macam dilanda badai gelombang...jarak keta dgn lembu tu adalah kurang dari satu kaki..!!
Lepas keadaaan kembali tenang, aku stat berkata-kata dalam nada yang seberhemah mungkin memandangkan waktu masa tu adalah hampir pukul 6, hampir nak berbuka puasa..."memang otak lembu" (dalam keadaan biasa paling kurangpun aku akan carutkan lembu itu sekuat hati)

Sebenarnya memang makhluk tu berotak lembu..kalu si makhluk ni berotak lembu tuan punya dia lak x berotak...yelah, kalu nak bela lembu kurung la siap2, apa kes dibiar bebas ke sana sini sesuka hati...binatang memang x berakal...manusia yg berakal tu la yg sepatutnya dipersalahkan...bila jual dapat ribu2 tp pernahkan diorang pikir adakah duit itu halal? si lembu yg bebas kita x tau apa menda dia makan...tanaman orang kah? masuk halaman orangkah? Bila pihak bandaran tangkap punya la hamun x ingat dunia...padahal yg pergi lepas bebas lembu tu apasal?

Kalu waktu malam lagi azab...sekumpulan lembu suka tido tepi2 jalan...kekadang area bahu jalan...kalu keta datang tetiba n x sempat megelak mcm mana? Lebih teruk lagi kebanyakan jalan area kawasan kampung x dibekalkan dengan lampu jalan...so sebelum apa2 yg teruk terjadi, pihak berkuasa silalah ambil tindakan....










No comments:

Post a Comment