Monday, July 13, 2009

Hidup Di Perantauan....

Penah x korang pergi ke satu tempat yg jauh, asing, sorang2 n x kenal sape2 kat situ? Masa tu la kita hanya akan bergantung kat diri sendiri je..baru la kita tau kita ni org mcm mana...pepun yg paling penting adalah cara kita hadapi sesuatu tu akan mempengaruhi cara kita settlekan sebarang kemungkinan yg terjadi...
Early last year, I was stayed in Vienna, Austria for almost 3 months, alone!!! Honestly, that was my first time bejauhan dgn family untuk tempoh yang agak lama...so sebelum pergi byk la prepare barang2 sampai overweight...boleh kata semua bawak dari baju2, ubat2, makanan n paling x boleh lupe, rice cooker!! Why rice cooker? Because I have to cook, to make sure I can survive during that time...maklumla makan2 kat non muslim country ni susah...mana2 pun ada pork...so nak x nak kena la masak...
After about 13 hours, at last i was arrived at Vienna International Airport...I said yo myself.."oh God, everything gonna be crazy"...it's hard to find somebody who can speak English there (of course you can speak to someone at the counter, like airport information counter, tourist agent and taxi office)...but if u ask someone around the airport, the most common answer is "no english, no english"...kekadang confuse gak, betul ke x paham or buat2 x paham sbb mungkin diorg mengagungkan bahasa sendiri...ye la..kita kat mesia ja x sayang bahasa sendiri...kat tempat lain situasi x sama beb...oh ye, utk pengetahuan semua, Austria ni pakai bahasa german...rasa sesal x belajar german dulu masa kat usm sbb x plan pun nak merantau sampai sejauh ni...
Kat airport actually somebody already waiting for me with a piece of paper yg tertulis my name...tp ejaan completely wrong...so i decided to approach him and ask..but I think he don't understand what I said because he looks like blur2...so I just follow him to his car..(lepas tunjuk address aku kat dia la....nampaknya address tu sama ngn kad yg dia pegang, so aku agak betul la tu...)Ni mesti my bos, org yg aku kena jumpa kat University of Vienna tu yg hantar pak cik ni yg aku pasti adalah sorg drebar teksi...
Paki cik anta aku ke satu tempat yg ala2 hostel...aku usung beg2 n tanya pasal tambang...x kesah la dia paham ke x...tp dia mcm kata dah byr...not in English but in German..ceh..aku mestilah x paham tp kita ni kan manusia yg berakal so main agak2 dah la..so aku tercari2 mana hostel punya office, kat mesia kan opis biasa kat depan n senang cari...tp kat sana opis terceruk kat belakang..ada sorg chinese girl guide me to that office...masalahnya bila check punya check nama aku x da..pdhal dah booking semua...tp aku x da kalut mcm x tentu hala..aku suruh dia kol Universiti Vienna tu n ckp ngn steno dia...fuh, at last ada rupanya nama aku...tp yg sakit hatinya kunci ada kat steno tu...so kena g jumpa dia n ambik key tu..satu hal pulak!!!menyusahkan betul...
So my problem is aku x tau kampus tu kat mana...!!!argh tension...officer kathostel tu ada lukis map, ikut kata dia dekat jer...apa dia gila ka, aku baru ja dtg sini mana tau selok belok n segala simpang2 jalan...tp aku pergi jugak la..yela mana nak tido kalu x da kunci nak masuk...masa tu dlm 2 lebih..jalan la aku cari kampus yg katmana ntah...beg2 semua tinggal kat opis td...takkan nak bwk kot, berat mcm batu...aku jalan pusing2 n kekadang tanya org, diorg ni helpful tp x reti nak ckp english..just tunjuk2 aja...okay la tu..at least ada rasa nak menolong...lepas 2 jam baru jumpa!!kaki naik kematu...jetleg lagi...azab tul..rasa mcm nak balik airport terus...balik semula ke Mesia..tp rasa je, buatnya x...nanti balik kena bunuh ngn bos..hahaha...





Sampai kat steno tu ada la intro my seft skit2..yela dia yg book hostel, bayar semua so as a gentleman aku ucap la thanx walau mcm x rela, ahaks...pastu jumpa my Viennese bos, Prof Steffen Hering..dia ni la yg akan supervise aku selama aku kat sini...dia offer drink kat aku, so aku request mineral water...sbb terlalu thirsty aku terus minum dgn rakus...ayooo....mineral water ni bergas...siot sgt...mcm nak meletup jantung aku!!!
Then aku cari jalan balik ke Hostel..yg kelakarnya aku sesat...masuk ikut pintu lain kuar ikut lain...dari main campus tu terus kuar tepi highway...aku jd pening, lagipun masa tu 4 petang tp dah mcm malam..yela winter...aku jd kalut...jalan2 sikit, nampak teksi terus naik...
Kena bayar around 7 euro tp x kesah la..asal selamat...sampai hostel opis dah tutup..pulak dah!!!so beg2 kena ambik esok..takpe la, aku terus masuk bilik...tido!!!

No comments:

Post a Comment