Tuesday, July 7, 2009

Best ke Europe tu?


Kata orang europe tu tempat yang best...betul ke? Aku tau memang x semua cakap gitu tp rata-ratanya berpendapat sebegini..untuk aku, mana2 tempat pun ada yang best ada yang x..kat europe aku pernah jelajah amsterdam kat west, vienna kat central & budapest kat east..yg aku perhati mentaliti n lifestyle org east europe ni more to asia jugak..selain sampah dengan mudahnya dijumpai merata-rata, kegiatan vandalism jugak sgt berleluasa, bahkan boleh dikategorikan sebagai teruk..kenapa? kat budapest segenap inci ruang kosong diconteng dgn mcm2 gambar, ayat n ntah segala mcm menda sampai kalu tgk lame2 boleh kena barah otak...tp aku respek public transport diorang, yelah budapest tu capital untuk hungary, hungary lak negara yg boleh dikira miskin, metro pun jenis lama (era soviet kot?), bas lagila buruk..tp sgt efisien, tepat masa n teratur..connection sgt bagus..aku heran jugak kenapa tempat kita yg lebih maju dari diorang x boleh jadi mcm tu..ops! Yg aku heran tu kat metro station diorg boleh meniaga mcm2, daripada bunga, pisang, bawang sampai ke segala mcm sayur..kalu setakat rokok, magazine, paper tu toksah citer la..yg homeless pun ramai...yg terkinja2 menari lagu ntah apa2 pun ada...nak kata mintak sedekah mcm tak, gila pon x kot...yg best kat budapest ni diorang punya city centre, parlimen diorg cantik..old castle pun byk..city centre dipisahkan oleh sungai yg agak lebar..ada lebih kurang 5-6 bridge yang connect 2 bahagian ni..sungai sana x da bersih sgt tp better la dari sungai kelang...

No comments:

Post a Comment