Wednesday, July 8, 2009

Kawan masa Form 5


Tahun 2001 adalah tahun aku amik SPM...yang menariknya aku amik SPM di sekolah baru, yg mana batch aku adalah 1st batch untuk SPM...aku bukan nak citer pasal result n sape jadi best student sbb kalu aku bukak citer pasal tu org mula akan kata aku masuk bakul n angkat sendiri pulak, ops...!!Dalam kelas aku ni ada sorg mamat ni yang aku namakan sebagai Kai...dia sgt hebat, tapi bukan dlm pelajaran kerana sememangnya dia kategori cicir...dia ni hebat dlm mengutuk org lain...sape yg x pernah dikutuknya, dari mak cik cleaner sampai la ke bilal kat surau depan sekolah...setakat kutuk cikgu2 n pengetua tu memang dah jadi makanan ruji dia...aku takkan lupa time azan zohor, suara muazzan tu sedikit lari intonasi, org lain semua diam...tp dia ketawa terkekeh tanpa rasa bersalah...masa tu kelas english...teacher diam saja tp bila abis azan terus dia sound, org bercakap masa azan mati x boleh mengucap, kalau tahap gelak x tau la nanti mati mcm mana...tp mamat ni x berbekas langsung...siap senyum lagi...sebenarnya aku dah kenal lama mamat ni, dari darjah 4 lagi..tp dia pindah masa tgh tahun so ada la beberapa bulan kenal dia...yg pasti perangai dia x pernah berubah...walau mulut dia mcm puaka sekalipun bg aku dia baik...boleh mintak tolong walau kekadang sgt menyampah...aku dulu naik bas, dia pun naik bas..so kitaorg akan balik sekali...sambil2 jalan tu kalu x kutuk org memang x sah...ada je topik kutukan...aku rasa kalu drebar bas tau dia ni suka mengutuk dia, haram dia x ambik mamat ni...konduktor lak akan charge tambang 1st class...ada satu hari sekolah blackout...kipas x jalan, suasana jadi mcm puduraya time tghari...budak2 pompuan merungut2 dgn harapan kelas batal...tp mamat ni siap sound "hah korang, panas sikit pun nak kecoh, berlatihlah duduk dlm neraka"...ops!!lagi satu perangai dia yg org kenal adalah dia suka ponteng kelas tambahan, alasan dia mudah...takut tertinggal bas..tp dia lupa sesuatu, guru disiplin x pernah tertinggal rotan kat rumah walau beliau turut naik bas sekalipun...tp apakah mamat ni serik?? jawapannya: tidak sesekali...

Lepas SPM kitaorg pilih haluan sendiri...masing bertaburan di seluruh pelusuk bumi...oleh kerana tahun 2001 henset masih belum popular (hanya yg kategori kaya gila jer boleh pakai beb), maka kitaorg lost contact...hingga la kira2 2 tahun lepas aku terjumpa lagi mamat ni dalam bas...dia nampak aku terus mai duk sebelah...sembang mcm biasa, seolah2 tempoh 6 tahun x berjumpa tidak membataskan kemesraan kami...dia masih sorang yg sgt peramah...byk bercerita...99.9% adalah kisah sensasi kawan2 kami dulu...semua dia tau...org ni dah clash, org tu dah kawin, dia ni dah ada anak n dia tu dah masuk lokap sbb hisap dadah dan mcm2 lagi cerita yg boleh aku anggap gosip...kat tangan dia ada poster band dari barat...nak tampal kat bilik katanya...aku dimaklumkan yg dia bakal menduduki ujuian memandu...so kiranya belum tau lulus ke gagal...tp si mamat ni dah beli kereta dah...pakai nama abang dia..."aku x da lesen lagi so kena naik bas"...selamba ja dia cakap...dia jugak dah kerja, kat pelantar minyak...gaji fuhhh, sgt mewah...tu adalah last skali aku jumpa dia dlm tempoh masa ni...dia ada bg contact number n email tp aku x ingat pernah ke tidak aku kontek dia...

***Kai, kat mana kau skang ya??

No comments:

Post a Comment