Wednesday, July 8, 2009

My Life....

Aku adalah sorang student...masih student n akan bergelar student untuk satu jangka masa yang panjang...sebab? 6 tahun lepas aku masuk u, senang citer jadi student undergrad...masa tu bila org tanya pasal citer2 mesti boleh jawap..tp adakah jawapan tu pasti? seharusnya x..buktinya, if jawapan tu betul aku takkan berada pada kedudukan aku skang ni..masa masuk berkobar2 nak belajar, bila stat sem 1 mcm down, sbb apa down? byk main ke? x, sbb kenal dgn senior2 yg x sepatotnya..mcm hampeh, malas usaha n lebih suka salahkan faktor2 persekitaran di atas kegagalan sendiri...bukan x da yg baik tp x jumpa...kata org yg baik tu sikit n susah dicari...sudahnya 1st sem dapat sikit..tp x da la fail...untuk aku memang sikit la...1st time dapat result mcm tu..akibatnya satu tindakan drastik diambil...mula2 cari kawan yg benar2 boleh panggil kawan..then cari senior yg pandai2...next step mcm biasa, belajar mcm gila...org gila pun x belajar mcm tu...muka hari2 kat lib walaupun dlm lecture hall duk belakang2...aku memang jenis x ponteng, buat apa ponteng baik x yah masuk u..susah payah dapat tempat then ponteng..oh please la...tp ramai yg ponteng..pendek kata kalu jalan kat hostel then baling kacang confirm kacang tu jatuh atas org ponteng kelas...hujung sem exam, rasa okay...cuma tunggu result kuar ja..excited pun ada...yela nak tgk jugak strategi berjaya ke x...hahaha...then bila dapat result tu dapat tinggi gak la walau CGPA x sampai 3 sbb ditarik oleh pointer sem 1..nak wat mcm mana kan...dlm hati stat berbunga, x sia2 aku beranikan diri tegur sorang girl yg kaki study ni, yg last skali jd awek aku..hahaha

Dipendekkan citer sem2 berikutnya aku skor sampai la final sem...dlm tempoh tu aku telah berjaya mengangkat diri aku ni ke kedudukan budak pandai..senang citer nerd...dari org x kenal sampai jd popular...aku cukup bernasib baik, yela kalu aku still x percaya pd diri sampai bila2 pun aku x berjaya...nasib aku cepat sedar..ada yg sampai sudah pun x sedar...bukan tiada kesedaran tp buat2 x sedar..apa yg dia sedar sampai sudah aku x paham...akhirnya aku grad, dapat ijazah...ingat dah ada degree senang la hidup aku..rupanya tak jugak...

Tanggal 8/6/06 yakni sebelum aku berijazah lagi aku telah terikat untuk sambung blajar ke peringkat master..memang aku nak sambung tp yg berlaku luar dari plan aku...aku sambung dlm bidang yg 100% x da kena mengena ngn degree aku...mcm mana tu? next time aku citer...so 1st masuk bidang baru ni akal ala2 nak terencat...kena belajar balik...baru2 memang stress...lebih dari stress pun pernah...terkejut ngn segala mcm menda2 pelik yg x sepatutnya aku belajar..tp aku redah jugak walau tersungkur, tersembam, tergolek yg memang x boleh nak kira berapa kali...tp dlm tempoh masa tu aku byk belajar..daripada jenis x berapa reti nak berdikari jadi berdikari tahap gila...kalu pikir balik n cerita satu persatu akan jd tebal lagi dari buku panduan telefon...kalu dlm bentuk drama series season 10 belum tentu habis lagi...tp berkat dari semua itu la aku sampai ke tahap ni...memang perit tp kata org no pain no gain...kalu org tanya sesal x jawap aku x sure..sbb kalu aku pilih jalan lain aku x tahu hidup aku jd mcm mana pulak sbb kita takkan tahu selagi x mencuba...mungkin lebih baik mungkin lebih buruk..sape tau kan...

No comments:

Post a Comment