Tuesday, February 2, 2010

250 km

250 km. Ini adalah jarak antara Vienna dan Prague, dua kota antara negara yang berjiran tetapi mempunyai perbezaan yang signifikan. Perjalanan pergi balik lebih kurang 4 jam sahaja dan dihubungkan dengan jaringan pengangkutan darat yang baik. Lebuh raya boleh dikatakan sama dengan PLUS, selesa dan selamat dengan dihiasi dengan hutan pokok pain di sepanjang perjalanan. Yang lebih bagus adalah tiada langsung bayaran tol dikenakan sepanjang perjalanan, berbeza dengan keadaan di Malaysia. Perkhidmatan R&R juga boleh dikatakan tiada, yang ada hanyalah restoren2 kecil beserta stesen minyak berserta motel2 untuk pengembara. Dataran salji juga menjadi pemandangan biasa di kiri kanan highway. Aku tiba di Prague lebih kurang pukul 12, terus check in hotel yang terletak hanya seberang jalan dari Prague International Bus Station. Rate murah je, 13 euro seorang. Harga diskaun sempena winter sebab musim sejuk2 macam ni kurang orang yang berkeinginan untuk melancong. So bagi yang mempunyai bajet yang terhad, masa ni adalah paling sesuai. Aku jugak sangat bernasib baik sebab ada restoren Turkey yang ada cop halal terletak berdekatan dengan hotel so sepanjang 2 hari melepak kat Prague di situlah tempat kami memenuhkan perut. Prague sangat cantik dan fotogenik, terutamanya area Old City. Bandar dia jugak besar dan di mana-mana saja boleh jumpa pelancong dari pelbagai negara. Ada jugak kelihatan orang Malaysia. Yang mengejutkan ada peniaga souvenir kat sana pandai berbahasa Melayu untuk beberapa kerat perkataan, katanya belajar dari pelancong Malaysia. Orang kat sana jugak lebih mesra dan ramah berbanding kat Vienna dan Bahasa Inggeris digunakan dengan meluas. Tapi satu keadaan yang aku sedar bahasa German mempunyai pengaruh lebih kuat dari English. Jalan-jalan kat Prague juga sangat licin disebabkan batu-batu jalan dia sangat antik. Ramai gila yang tergelincir dan hampir terjatuh, so semua berjalan dengan berhati-hati macam memakai kimono. Jangan cakap pasal cuaca kerana Prague lebih kurang sama sejuk dengan Vienna. Barang2 jugak harga lebih murah dari Vienna tapi lebih mahal compare dengan Malaysia. Kat sini aku tak membeli sangat, hanya sikit2 untuk diri sendiri, so pada yang mengimpikan yang bukan2 harap maaf semua ya. Untuk berlaku adil aku tak beli apa2 pun untuk semua orang. Tapi bagi sesiapa yang berminat untuk ke Prague aku boleh tolong cadangkan beberapa perkara so jangan segan2 untuk bertanya. Sini aku taruk gambar nasik Turkey yang aku bedal sampai licin. Rasa dia? Best giller!!

*menantikan souvenir dari Itali dari seseorang...lalalalala

2 comments:

  1. junior aku dua orang suami isteri tengah sambung belajar medic di Prague.

    ada uni hebat ka di sana?

    ReplyDelete