Sunday, November 14, 2010

Perubahan

Kisah berlaku pada zaman jakun yang mana sejarahnya tak sempat dicatatkan sebab semuanya cendekiawan pada zaman tu menulis atas pasiran pantai. Maka bila ombak membadai abis semua hasil tulisan. Buat penat tulis je. Tapi sebab tu je idea yang ada maka tiada apa boleh dibuat.
Kisahnya macam ni, negeri zaman jakun tadi diperintah sorang pembesar yang prihatin. Prihatin sebab beliau senantiasa melakukan lawatan muhibah ke jajahan takluk untuk mengambil tahu masalah rakyat setempat. Pendek kata beliau selalu menampakkan muka, bukan hanya di musim-musim pilihanraya saja macam sesetengah pemimpin zaman sekarang. Adapun nama pun zaman jakun maka semua pakat jalan kaki beramai-ramai tanpa mengenakan alas kaki. Akibat jarak yang boleh tahan jauhnya dan kemudahan LRT pun tiada maka habislah melepuh melecet semua kaki para delegasi yang menyertai. Pembesar itu sangat merasa tidak selesa dengan situasi yang terjadi. Tambah pula krim sapu tidak dijual kat mana-mana farmasi kat negeri tersebut.
Akibatnya sang pembesar tadi mendapat idea selepas sepuluh hari berfikir dengan teliti. Beliau pun mengutarakan cadangan beliau untuk mengatasi masalah yang membelenggu itu. Kepada para pembantu si pembesar mencadangkan bahawa dijadikan satu laluan sepanjang jajahan berturapkan kulit haiwan ternakan, maka semua rakyat jelata diharuskan menyumbangkan kulit haiwan masing-masing untuk merealisasikan cadangan tersebut. Semua pembantu beliau terutamanya jenis kaki ampu bersetuju dan merasakan itu adalah sebaik-baik cadangan yang pernah didengari kecuali seorang.
Si polan itu tidak bersetuju dan berdiri sambil mencadangkan daripada membuat laluan berturapkan kulit haiwan lebih molek kiranya dibuat alas kaki untuk si pembesar tadi. Maka penduduk tidaklah dibebankan untuk mengorbankan ternakan masing-masing. Pembesar terdiam seketika untuk berfikir. Walaupun berasa tercabar tapi beliau bersikap rasional pada pandangan orang lain. Lalu beliau bersetuju sambil memuji kepintaran akal pembantu itu.
Moral cerita; kalau nak mengubah sesuatu jangan paksa orang untuk berubah tapi ubah diri sendiri dahulu, itu jauh lebih mudah...

1 comment:

  1. wow..! suke this entry. terdapat bijaksane di dalamnye. nak post kat fb bulih..? kak sha

    ReplyDelete