Saturday, November 20, 2010

Catur

Ikut bukti-bukti yang tak tahu kesahihannya dikatakan permainan catur berasal dari negara China. Selepas ianya siap direka ia dipersembahkan kepada maharaja China untuk dimainkan buat pertama kalinya. Ternyata maharaja sangat menggemari permainan itu sehinggakan menjadi permainan rasmi di istana baginda. Akibat tahap keseronokan yang mencecah paras maksima maharaja teringin benar untuk berjumpa dengan sang pereka catur itu untuk menganugerahkan ganjaran di atas idea kreatif beliau. Pada hemat beliau tindakan ini mesti dilakukan untuk menggalakkan penjanaan idea kreatif dalam kalangan masyarakat tapi biarpun begitu tidaklah sampai baginda memperuntukan berjuta-jutaan untuk menjayakan program sebegini kerana baginda tidak suka perbuatan membazirkan duit rakyat.
Berbalik pada sang pereka tadi setelah diarahkan berangkatlah beliau ke istana maharaja kerana adalah mustahil untuk maharaja itu berkunjung ke rumah pereka walaupun yang berkeinginan untuk berjumpa adalah baginda sendiri. Sebaik mengadap maharaja si pereka terus ditawarkan ganjaran dan sebagai bonus diberikan kebebasan untuk memilih ganjaran yang bakal diperoleh nanti. Dengan berhemah si pereka memohon untuk setiap petak papan catur itu dikurniakan sebiji beras tapi jumlah beras hendaklah digandakan untuk petak seterusnya sehinggalah ke petak terakhir. Untuk rekod papan catur ada 64 buah petak.
Mendengarkan permintaan si pereka maharaja ketawa terbahak-bahak kerana beranggapan si pereka adalah seorang yang bangang. Bagi baginda itu hanyalah hadiah yang sangat-sangat kecil dan langsung tiada makna. Dengan segera maharaja menitahkan seorang pekerja istana untuk mengira bijik beras untuk dikurniakan pada si pereka yang dianggap bodoh itu.
Setelah dikira dengan teliti jumlah beras yang perlu diberikan akhirnya maharaja tersedar bahawa yang bodoh adalah dirinya dan sesuatu yang pasti si pereka adalah sangat-sangat pintar. Sebabnya? Ikut formula matematik mudah kita boleh agak berapa banyak jumlah beras yang dipohon oleh si pereka itu. Kalau tak dapat kira itu bermakna IQ setaraf maharaja tadi!

2 comments:

  1. Formula yang sesuai untuk kira:

    [2^(x-2)]*2= Bilangan beras.

    If bilangan kotak adalah 64,

    maka;

    [2^62]*2= 9.223 X 10^18

    Maharaja tersebut mungkin akan berasa lebih bodoh kalau si pereka tersebut gantikan beras dengan object yang lebih kecil, biji sawi misalnya.

    Hahaha

    ReplyDelete
  2. Sebagai student master hang sgt bijak...

    ReplyDelete