Monday, August 10, 2009

My future....

Aku x pernah plan hidup aku akan jadi mcm ni...maksudnya terlibat dlm research...kata org bila terlibat dlm research hidup akan jadi mcm x da kehidupan...apa yg dibuat n diulang2 adalah buat research n publish...sampai pencen kalu sempat...memang kita ada pilihan dalam kehidupan...sape yang kata hidup ni x da pilihan memang x pandai guna akal dgn sebaiknya....sentiasa ada pilihan...pilihan la yg akan menentukan kita nanti...x setiap org buat pilihan yg betul...seorg manusia yg memilih untuk merompak sudah pasti akan jadi perompak...

Aku memilih untuk jadi researcher...pilihan ni dibuat 3 tahun lalu...sebelum tu aku x serius untuk memikirkan pasal masa depan...sejak tu aku teruskan je pilihan yg aku buat ni...kalu nak citer liku2 hidup yg aku tempuhi memang x tau bila boleh abis...tp skang aku x tau nak decide apa aku nak buat bila MSc aku abis...aku dapat offer buat PhD kat Europe...tp aku x tau nak terima ke x...kalu aku terima aku akan menghabiskan masa at least 4 years kat sana...mampukah aku hidup berjauhan ngn keluarga aku selama itu? Mcm mana if anything happen kat famili aku sepanjang ketiadaan aku di sini? 4 tahun bukan sekejap..ia adalah masa yg lama...tp kalu tolak offer tu mampukah aku dapat peluang keemasan seperti itu lagi? Aku tau x ramai yg dapat mcm aku dapat...itu membuatkan aku makin susah membuat pilihan....

Aku bukan anak manja...jauh sekali x reti berdikari...cuma aku tahu setiap apa yg aku buat akan memberi kesan bukan pada diri aku sendiri tp juga pada org lain...aku kena jugak fikir perasaan mak ayah, yg memang keberatan melepaskan aku sejauh itu untuk masa yg lama...aku tahu satu2 nya sbb adalah sebab diorang sayang kat aku...tp aku juga sedar aku jugak kena dahulukan kehendak diri sendiri...bukan nak pentingkan diri tp cuma nak buat apa yg aku nak buat...sebelum ni aku banyak mendahulukan org lain lebih daripada diri sendiri...tp sampai bila ia akan berterusan? Aku tak nak membuat pilihan yg menyebabkan aku menanggung sesal seumur hidup ni...

No comments:

Post a Comment