Wednesday, July 20, 2011

Tiga cara

Ikut pengalaman hidup aku ada beberapa cara untuk protes ataupun membuat bantahan atas ketidakpuasan hati.
1. Cara pertama adalah buat bising. Ini bukannya bermaksud pergi main muzik ataupun join pancaragam sambil buat barisan depan orang yang berkaitan itu tapi apa-apa yang tak puas hati tu suarakan aja depan-depan. Biar riuh rendah. Biar apa pun terjadi lepaskan aja semuanya. Tapi cara ini membuatkan anda sangat teruk di mata orang lain dan dicop dengan macam-macam gelaran kehormat yang menyakitkan telinga dan hati.
2. Cara kedua adalah pendekatan menyindir. Muka buat ceria sambil senyum manis menawan kalbu tapi bahasa mak ai tepat kena ke dasar hati. Bagi yang terkena mungkin tak boleh tidur beberapa malam sebab sakit hati. Bila praktik cara ini bersedialah untuk dilabelkan sebagai mulut jahat, mulut longkang ataupun mulut jamban. Pastikan juga anda tahu bacaan pendinding dikhuatiri anda akan jadi mangsa sihir dan santau. Lagipun dewasa ini industri ilmu hitam sedang rancak berkembang.
3. Cara ketiga adalah dengan tidak memberikan respon secara lisan. Juga tidak mengata belakang ataupun bukak korum mengumpat dengan orang lain. Tapi dengan melakukan tindakan-tindakan yang menunjukkan anda tidak bersetuju ataupun tidak berpuas hati dengan orang terbabit. Perlakuan buat macam biasa, menyembang macam selalu tapi pastikan dia nampak apa anda buat itu. Contohnya bagi hausmate yang suka buat sepah boleh tawarkan diri untuk kemas semua barangnya sambil mempamerkan wajah ikhlas yang penuh dengan kemanisan. Kalau tak sentap lagi memang bukan manusia la tuh.

No comments:

Post a Comment