Friday, July 16, 2010

Vienna & Summer




Sejak sampai kat Vienna beberapa minggu lepas baru hari ni ada kelapangan untuk menulis. Sebelum ni kena ambik masa untuk bertapa menulis tesis sambil membuat kerja-kerja dekat kampus. Sekarang ni tengah summer, senang citer musim panas. Musim yang siang panjang tempohnya dan yang pasti keadaan lebih hangat dari biasa. Gambar kat atas adalah pemandangan dari tingkap hostel sekitar 9 malam, baru nak menginjak maghrib. Subuh pukul 2.30 pagi, so kalau tak solat sebelum tido gerenti babai sebab sunrise area pukul 4 lebih.
Bagi sesapa yang pernah datang Vienna pada masa winter confirm tak percaya tempat ni akan jadi sebegini panas. Panas membahang sekitar 36 degree, di tambah keadaan kering menyebabkan keadaan tidak berapa selesa. Bangunan pulak kebanyakan tiada aircond, yang ada hanyalah heater. Kalau winter baru ni adalah yang paling sejuk dalam tempoh sedekad, summer kali ni adalah yang terpanas dalam beberapa dekad.
Vienna untuk tahun ni adalah bandar paling berkualiti untuk tinggal kat dunia ni, nombor dua Zurich dan ketiga Geneva, keduanya kat Switzerland, negara yang aku sangat2 berkeinginan untuk menjejakkan kaki. Beberapa tahun lepas Vienna duk nombor tiga sekarang dah jadi johan. Antara kriteria pemilihan adalah pengangkutan awam yang sempurna, air yang bersih dan jenayah yang rendah. Semua ni aku sangat setuju. Kiranya rasa selamat duduk kat sini kalau ada kekacauan pun hanyalah dari orang-orang mabuk pada malam-malam minggu. Ranking KL jangan citer sebab yang pasti mesti duduk pada kedudukan corot.
Sini selain masalah bahasa yang lain boleh dikatakan okey. Cuma rajin2 la bukak kamus German untuk lebih faham.
*Sedang berkira-kira untuk ke Berlin, naik bas 9 jam, 50 euro pergi balik...tapi dah plan nak pergi Scootland sebelum balik Malaysia, pening2

1 comment: