Wednesday, July 28, 2010

Hari Jumaat Pukul 3

Lab mate aku bangsa Itali. Nama dia Valentine. Seindah namanya begitulah orangnya, sorang yang ramah mesra dan 'hebat'. 'Hebat' sebab inilah kali pertama dalam sejarah hidup aku tengok orang menonggeng arak dalam lab. Stok dia berkotak-kotak, dalam setiap kotak ada sedozen botol lebih kurang, macam-macam brand ada. Kalau mata melingas kiri kanan dapat tengok menimbun botol kosong dan tudung botol yang merata-rata kat segenap ceruk. Punyalah teguk macam air mineral, sekali harung berapa botol boleh habis. Tak cukup dengan itu, rokok berkotak-kotak simpan buat stok. Sekali hembus boleh buat asap bentuk 'O'.Nasib merokok tak dibenarkan dalam lab maka aku selamat daripada kelemasan. Selain daripada itu, dia jugak kuat makan. Makanan simpan dalam peti ais lab berserta dengan segala jenis bahan kimia. Aku dapat rasa dia ni takkan hidup lama. Koman-koman kena kanser pada dekad berikutnya berdasarkan gaya hidupnya yang 'sehat'.
Dipendekkan citer hujung minggu lepas dia balik ke Itali. Hari ni seperti dijanjikan dia menjelma kembali. Tetap ceria dan mesra seperti sebelumnya dia masuk lab. Tanpa diduga dia berkata:
"Jom join kami minum wine"
Aku yang tergamam tanpa sedar menjawab:
"bila tu?"
Bila dia kata hari jumaat pukul 3 bertempat di luar lab, aku terus plan nak memonteng lab pada masa yang dinyatakan tadi. Tak kuasa la nak join kegiatan tak bermoral macam tu. Sebelum balik dia remind suruh jemput orang lain lagi sedangkan aku memang takkan menyebarkan jemputan untuk mengelakkan dapat saham dosa percuma.
*Tak bermoral...

2 comments: