Monday, February 21, 2011

Terbang


Kenapa aku takut naik kapal terbang?

1. Kadar kapal terbang terhempas adalah satu setiap 20,000. Memang nampak sangat2 rendah tapi ada sesiapa boleh bagi jamin yang kapal terbang yang kita naik tu adalah terlepas daripada apa-apa risiko? Yang dasatnya bila stat terhempas kadar untuk selamat kurang dari 1%. Sebagai pakej untuk pelengkap mati pulak dalam keadaan ngeri. Silap-silap takda kubur.
2. Kalau lalu ikut lautan mana-mana aku paling risau sebab kalu jatuh dalam laut itu sangat menakutkan memandangkan aku tiada kebolehan untuk berenang. Macam la bila jatuh di daratan aku confirm selamat terkedek-kedek berlari meminta bantuan.
3. Sejak aku kenal astro aku sudah suka citer "aircrash investigation" yang mana kalu tengok setiap siri anda akan dihantui pengalaman terbang yang menakutkan. Lebih parah bila kebanyakan mangsa tak dapat citer kejadian yang sebenar memandangkan semua dah arwah.
4. Aku gayat. Yang ni memang tak dapat nak buat apa so bila beroleng sikit-sikit aku dah stat panik. Tapi mungkin orang tak perasan sebab aku buat-buat tidur, dalam hati rasa macam nak meletup.

Kebelakangan ni bila aku terbang aku akan request seat belakang sebab lebih aman. Kalau flight tak penuh jarang orang nak duk belakang. Yang bawak baby lak biasa duk depan-depan sikit so aku selamat daripada gangguan tangisan yang merimaskan. Lagipon toilet dekat so tak yah jalan jauh2 ala-ala buat peragaan kat semua penumpang. Dulu aku tak berani duk belakang sebab takut jika kapal terbang terputus dua semasa terbang so bahagian belakang akan hilang arah dan jatuh dengan dasatnya. Tapi bila pikir elok-elok bahagian depan pun takdenya mendarat dengan selamat dalam keadaan macam tu, so sama saja.

***aku suka straight forward daripada dalih-dalih yang merimaskan

No comments:

Post a Comment