Tuesday, October 12, 2010

Lapang dada

Kalau ini berlaku pada masa lalu mungkin aku akan gelak sampai pengsan. Segala mentol-mentol berwarna warni akan dipasangkan serata ruang, biar bercahaya mengalahkan orang sambut deepavali. Mungkin beberapa malam tidak dapat tidur sebab terlalu gembira. Barangkali itu yang akan berlaku.
Tapi minggu depan aku sudah 26 tahun. Apa pekdahnya aku gelak sampai serak tekak, sampai terkehel rahang, sampai pucat lesi dan sampai ntah hapa-hapa lagi. Sebetulnya aku rasa tidak pasti apa patut aku rasa cuma aku yakin 100% aku tak sesal walau sebesar anak hama. Aku tahu semua yang berlaku bukan dengan saja-saja, semuanya ada hikmah tersembunyi. Penuh dengan rahsia Tuhan cuma kita sebagai manusia sangat jahil untuk melihat sesuatu yang tersembunyi. Biarlah, semua itu sudah lepas. Aku sambut dengan kelegaan.
Esok semuanya bermula dengan penuh pembaharuan. Sepatutnya malam ini terus mulakan terus, jangan tunggu sampai esok. Aku dah terlalu lama menunggu. Aku dah boring tapi aku tak sesekali mengalah. Aku dah selesaikan dengan berjaya. Sekurang-kurangnya itu yang aku rasakan. Orang lain nak pikir apa aku tak peduli. Sekurang-kurangnya aku masih berpegang pada prinsip. Prinsip yang membawa aku ke tahap sekarang. Jangan ingat aku akan biarkan saja. Tidak, aku bukan jenis itu.

No comments:

Post a Comment